[kkf] "Hjelp jøder til empati med andre enn sine egne"

trond andresen trond.andresen at itk.ntnu.no
Tue Dec 30 21:42:08 CET 2008

Jeg har vært med på Facebook en tid. Tiltaket har mange tåpelige
sider, f.eks. den evindelige sjøleksponering og desperate
"vise-at-man-har-venner"-kjøret som det legges opp til. Samtidig har
facebook det positive trekk at man lett kan samle folk rundt felles
saker, og danne pressgrupper. For første gang tenkte jeg at jeg sjøl
skulle starte ei Facebook-gruppe, og gikk inn på den sida hvor man
taster inn data om den gruppe man vil danne. De første to
rubrikkene blei fylt ut slik:

Gruppenavn:
Hjelp jøder til empati med andre enn sine egne

Beskrivelse:
Vi får i forbindelse med det grufulle angrepet på Gaza ved årsskiftet
demonstrert det atter en gang: Det er noe umåtelig sjøltilfreds og
egosentrisk ved den "stammementalitet" som er så utbredt blant jøder,
ikke bare i Israel men verden over, også i Norge. Ikke bare de
religiøse, men også en stor andel av de moderne sekulære jøder
betrakter sin egen etniske gruppe som mer verdt enn alle andre etniske
grupper. Ja, de synes faktisk de er "det utvalgte folk". Denne
manglende empatien med  andre grupper, og da palestinerne særskilt,
gjør de for det meste velutdannede og velbergede jøder i alle vestlige
land nærmest immune mot de lidelser og 60-årige permanente plager og
ydmykelser det israelske regimet påfører palestinerne. Det er derfor
ikke nok å vise verden de grusomhetene Israel begår. Nå bør alle jøder
bli gjort klar over at et overveldende flertall i deres egen etniske
gruppe har en meget alvorlig empati-svikt, og at de bør jobbe innad i
egen gruppe og overfor Israel med å bearbeide problemet.

--o0o--

Men så blei jeg oppmerksom på dette, nederst på sida:

>Note: groups that attack a specific person or group of people (e.g.
>racist, sexist, or other hate groups) will not be tolerated. Creating
>such a group will result in the immediate termination of your Facebook account.

Jeg mener sjølsagt ikke at mitt gruppeforslag er rasistisk, men at jeg
nøkternt peker på et reelt eksisterende mentalitetsproblem som er så
framtredende i ei etnisk gruppe at dette på avgjørende vis hindrer
framskritt i Midt-Østen og bare forlenger lidelse og undertrykking. At
det finnes en del jøder som ikke rammes av min kritikk, rokker ikke
ved det faktum at den etniske gruppa som helhet preges av denne
mentaliteten, om enn i varierende grad. Det er ikke mindre legitimt
og på sin plass å si slikt i 2008/2009, enn det var å gjøre seg samme
betraktninger om tyskere/østerrikere sånn rundt 1938 en gang.

Likevel er jeg ikke i den minste tvil om at ei slik Facebook-gruppe
etter kort tid ville utløst et hyl om "anti-semittisme". Sikkert også
med velvillig mediedekning, hvori innbefattet rød løper for det
mosaiske trossamfunn (som i disse dager oppfører seg som ambassade for
staten israel -- skulle ikke dette var et uavhengig religiøst
samfunn?), og en ny runde med avsporende krysting av den
etter hvert ganske tørre Holocaust-sitronen.

Så ville sikkert Facebook-administratorene -- som jeg vil tro ikke akkurat
tilhører de israel-kritiske kretser men heller hopper umiddelbart bare noen
sier "hopp" via ord som "Holocaust" eller "anti-semittisme" --
ha sletta gruppa og vist meg ut umiddelbart.

Så i denne omgang så nøyer jeg meg med å presentere disse tankene her.

Trond Andresen