[kkf] Skravleklassen og filosemittismen

trond andresen trond.andresen at itk.ntnu.no
Wed Jan 21 09:05:39 CET 2009

Dette innlegget fra meg står i Klassekampen i dag.

Trond Andresen

*********************

Skravleklassen og filosemittismen

Jeg har fått to svar på mitt siste innlegg i debatten om det er
rimelig at jøder utafor Israel skal utfordres på å ta stilling til
israels politikk generelt og den siste krigen i Gaza spesielt.
Debatten har pågått siden mitt opprinnelige innlegg den 3/1. Mine
motdebattanter -- Boye Ullmann og Snorre Valen -- synes det er uhørt
at jeg mener slikt. Siden da har det skjedd ting som støtter min
analyse. Vi har sett hvordan ledende talspersoner som Mona Levin og
Anne Sender søker å vende oppmerksomheten bort fra Israels grufulle
krigføring. Sender og hennes Mosaiske Trossamfunn går så langt at de
arranger støttemøte for Israel med ambassadøren representert, samtidig
som de ønsker å bli betraktet som et religiøst samfunn som ikke driver
politikk(!).
En modig jøde i trossamfunnet protesterer i lørdagens
Klassekampen mot å bli tatt til inntekt for Israels krig.

Mona Levin prøver også å ri to hester: på den ene sida hevder hun at
en av Norges fremste Israel-kritikere, Kåre Willoch, er anti-semitt
("jødehatet lyser ut av øynene hans"), på den andre sida nekter hun
konsekvent å si sin mening om Israels krig. Sender og Levin bruker en
taktikk som med hell har vært brukt av Israels jødiske støttespillere
ved tidligere anledninger: "jøder føler nå frykt", "vi tør ikke sende
våre barn på skolen", og lignende. Journalister føyer seg lydig, og
fokus flyttes fra den grufulle krigføringa til de i sammenligning små
plager som disse jødiske representanter påberoper seg på vegne av ei
gruppe som ellers tier (med bare to eller tre unntak -- etter tre
ukers krigføring).

Problemet i Norge er ikke antisemittisme, men det motsatte:
filosemittisme -- en særskilt velvilje overfor jøder. Denne
filosemittismen finner man konsentrert i skravleklassen, hvori opptatt
journalist- og kommentatorsjiktet. Derfor virker Levins og Senders
taktikk så godt. Derfor er mediene hypersensitive med en gang jødiske
talspersoner begynner å snakke om "frykt" og "antisemittisme", og de
unnlater å være pågående med å spørre om deres syn på Israels
handlinger. (Derimot har den samme mediale skravleklasse ikke det
minste problem med å gyve løs på enhver muslim, som skal stå til rette
for det meste: enten det er æresdrap, sjølmordsbombing, Hamas-raketter
eller omskjæring.)

Ullmanns siste innlegg var greit nok: mens han i sitt første innlegg
karakteriserte min opprinnelige kommentar som "motbydelig", har han
når roet seg. Vi er på samme sida mot Israel og for palestinerne, og
da vil jeg ikke krangle videre her om det vi er uenige om: kan jødene
defineres som ei etnisk gruppe eller ikke. Så til Snorre Valen, 1.
kandidat for SV i Sør-Trøndelag. Han starter friskt med
karakteristikker som "ufyselig" og beskylder meg lenger nede for å
være rasist. For å bygge opp under dette, ser han seg også nødt til å
forfalske et sitat fra meg. Valen tar med den største iver regi fra
slike som Levin og Sender. Jeg ser ingen vits i å debattere med ham
etter dette innlegget.