[kkf] 11. sept.: follow the money (Re: "nytt" fra spissborgerspøkelset mediot-Gnore)

Karsten Johansen johakars at online.no
Sat Sep 11 11:07:03 CEST 2010

At 00:58 09.09.2010, skrev jeg:
>Å se på Dagsrevyen og TV2-nyhetene er å få
>innblikk i et frivillig totalitært galehus
>for hysteriske og bortskjemte småborgere. Og
>fler og fler aper etter dem - dette
>gjelder dessverre også en god del av "stoffet" på de sidene i Klassekampen som
>foregir å handle om "nyheter" og "kultur."

Jeg tror vel det er fler enn jeg, som forlengst
har gått mer enn lei av f.eks. Olav Østrems
og Guri Kulås' evige romanføljetonger om sin
romanlesning og "litteratur""forståelse" osv.,
heri opptatt - som vanlig (og dermed "normalt")
er blant denne typen journalister overalt i små og småborgerlige
land - det som helt åpenbart ligner hyppige
tekstreklamer for vennekretsens produkter. Det som skrives har derimot
ingensomhelst forbindelse med hverken
Klassekampens formålsparagraf eller i det hele tatt noen form for
sosialistisk og demokratisk kulturforståelse, det
er mer totalitærliberalistisk parnass- og kafepludren som
man ellers finner den, monoton og stereotyp,
overalt nå i mediaturets lutkjedelige og lugubre kanonade av
ideologisk saus her i den proto- og
salongfascistiske fasen før neste (og siste) del av den totale verdenskrigen
som begynte i 1914.

I vår tid må man lese diplomatisk formulerte
leserinnlegg fra ellers strengt mediesensurerte solide statsvitere som
Sverre Lodgaard i bortgjemte publikasjoner som
Dag og Tid - "Et mulig inferno" i denne ukas utgave, som
handler om den akutte faren for eskalerende krig
i Midtøsten ved et seg raskt nærmende israelsk og/eller
amerikansk bombeangrep på Iran - for å få en
anelse om hva som er den egentlige bakgrunnen for det voldsomme
og raskt økende og åpenbart velregisserte (se:
"Covert Operations. The billionaire brothers who
are waging a war against Obama"

  <http://www.newyorker.com/reporting/2010/08/30/100830fa_fact_mayer?printable=true>)

globale mediehetsorkesteret mot enhver bevegelse
eller person i verden og spesielt f.eks. Norge,
som befinner seg bare en anelse til venstre for
reinspikka Armageddon-krigshissing. Det er kun i bortgjemte
kriker og kroker som en oversatt
Informations-artikkel på Klassekampens utmerkede utenrikssider
at man kan falle over opplysninger om at ledende
krefter i den ellers bredt oppreklamerte
"folkelige" "Tea-Party"-"bevegelsen", som begynte
med et raseriutbrudd fra en milliardærspekulant på Wall
Street, nå jevnlig oppfordrer til amerikansk
bombing av Mekka osv. i samme dur, mens de sprer sine
Goebbelsløgner om at Obama er muslim (hva
følgelig snart tretti pst. av amerikanerne tror) og en ny Hitler.

Hvilken reaksjon kan vi vente oss fra allverdens
bortskjemte småborgerromanlesere, når det går opp for
dem at den nye og globale fascismen har grepet
makta og restartet religionspåskuddsverdenskrigen om den siste olje
og for å kue underklassen inn i et nytt
slavesamfunn? Virkelighetens hyperopportunistiske
svar på dette spørsmålet er dessverre
kun alt for forutsigelig: mer og mer av den
liberalfasciseringen og liberalstaliniseringen som allerede flommer over alle
bredder. Enda mer totalitær hyperkonsensus rundt
stupidest mulige fellesnevner.
Globalmonopolregissert totalitært "marked"steater, "Brave New World",
"Kallocain" og "1984" kombinert, en ny og
kortvarig slaverobringskrig, Trettiårskrig,
raseutslettelseskrig og pengeproduksjonskrig mot
klodens økosystemer i ett helvetisk sluttprodukt.

"Litteratur"dekningen i oschlomediene er mer og
mer utesende i samme grad som den er i egentligste
forstand litteratur- og kulturfientlig,
simpelthen fordi den ikke dreier seg om mye annet enn kommers-
småmafia- og klikkvesen og tom virkelighetsflukt,
noe innhold har den ikke utover sladdernivået og det Strindberg kalte
"den offentliga lögnen". I stedet for å glede seg
med spissborgerskapet (Rem osv.) over sekshundre sider over at nåtiden er
for sløv, mediedopet, massekonsumistisk stupid og
totalitært-nivellerende til å kunne tolerere f.eks. en ny Bjørneboe-type,
burde en ekte sosialistisk kritikk i dagens
verden kunne gjenoppreise Strindbergs, Pontoppidans og
lignendes ærlige vrede over det dødsrike som
utgjøres av slike forfallstiders offentlige kulturkonsumistiske
slabberas og snobbistiske overklassefnidder her
mens den menneskelige verden sitter stivnet i dødens venteværelse
- på vei mot en ny og langt verre
rasekrigsreprise og miljøødeleggende utgave av sammenbruddet i sommeren
1914. Kun Castro (til min overraskelse) er
observant på den atomkrigen og miljødestruksjonen som truer, det
virker som om han i noen grad er befridd(?) - av
alder og dødstruende sykdom - for sine diktatoriske og totalitære posisjoners
illusjoner, men hva vet vel jeg. Langt mer
klarsynt enn Chavez advarer han iallfall mot
farerne i det iranske regimets gambling
og sjølsagt USAs.

>Herman Broch karakteriserte i sin tid presist
>slikt som "spissborgerspøkelser" og "dydsdragoneri".
>Det er heri det fascistiske og stalinistiske ligger.

Eksempel: I NRKs "Urix" reklamerer man nå for
USAnske femifascister og lignende som tilmed er tilhøyre for Sarah
Palin - folk som truer med å bombe Mekka,
framstiller Obama som Hitler og lignende og varmt hylles og
omfavnes av Siv Jensen, omtales i dette
programmet med den ypperste ros NRK kan yte noen: "hun er
av norsk avstamning". Man kan ikke si annet enn
at galskapen er i raskt vekst i dette landet som i dets
allierte galehus og blant deres innbildte
motstandere i Iran osv. Som Georg Johannesen sa: "Det jeg frykter
er "the norwaying of USA". I en mild tid sa han
det. Nå er det langt verre. Mye tyder på at vi nå
står overfor noe man kunne kalle
"the jewish-christian-muslim liberal hitlering of
mankind." Det er intet annet som stråler ut fra skjermer og
andre medier.

>Med slikt kan man, er jeg redd, ikke gjøre stort
>annet enn å påpeke dets karaktertrekk, og så ellers
>snu ryggen til og håpe man overlever det, dvs.
>den totale krigen mot natur og mennesker det etterstreber
>med sin evinnelige hets. I tider som vår sprer
>det seg igjen som en mental gresshoppeplage støttet av
>mektige krefter, jvf. Heartfields gode gamle
>plakat: "Millionen stehen hinter mir" om "den dypere meningen med
>Hitlerhilsenen". Historien viser en utrolig
>konsekvent tendens til å gå mot nye kriger og katastrofer, når det tjener
>de herskendes pengeinteresser.

I USA er flere ved å oppdage det det samme som jeg her peker på:

"One would think that after nine years at least
some of the anger, the horror and shock of
<http://www.youtube.com/watch?v=UVhhu5OjMf8>the 9/11 terrorist attacks
would have dissipated: but no. A
<http://www.google.com/news?pz=1&hl=en&ned=us>glimpse
at the headlines, a few days before the somber anniversary, disabuses us
of this hopeful notion: a crazed pastor out in
the boonies somewhere is burning Korans, and the
<http://www.bbc.co.uk/news/world-south-asia-11209738>commander of our
forces in Afghanistan feels compelled to respond,
as does
<http://www.earthtimes.org/articles/news/343534,burning-recruitment-bonanza-al-qaeda.html>the
President. The
<http://en.wikipedia.org/wiki/Park51>proposal to build a Muslim community
center blocks from "ground zero" – modeled on
Jewish community centers ubiquitous in New York – is met with
<http://voices.washingtonpost.com/plum-line/2010/09/opposition_to_mosque_directly.html>furious
opposition, and the "anti-Islamization" movement
<http://littlegreenfootballs.com/article/36576_Pamela_Geller_Supports_Yet_Another_Fascist_Group>spearheaded
by bigots takes off, with mosques all over the
country under attack. Physical attacks on
Muslims, or people perceived as Muslim, escalate: a New York City cabbie
is
<http://dnainfo.com/20100826/murray-hill-gramercy/mayor-bloomberg-meets-with-cab-driver-stabbed-bias-attack>assaulted
by a crazed Islamophobe, and people who have
lived in this country for the whole of their lives are afraid.
(Fra den ellers Dreyfus-teatralske ytringshelt
Hagtvet er det heller lite å høre om dette og lignende. For det ville jo
krevd personlig mot, til forskjell fra å hyle med
de oschloske medieulvene mot folk som forlengst ligger nede. Da
har det vist seg å være mere to i Jahn Otto Johansen og Erling Dokk Holm. KJ.)

What’s going on?
<http://andrewsullivan.theatlantic.com/the_daily_dish/2010/09/feisel-rauf-speaks.html>Andrew
Sullivan, writing on his popular blog, writes he
is "at a loss to understand why so many
have reacted so ferociously to this project."
After all,
<http://www.huffingtonpost.com/2010/08/17/ground-zero-imam-helped-f_n_685071.html>Imam
Feisel Rauf, the Muslim cleric who wants to build Cordoba
House, is a moderate who has condemned Islamic
extremism: Rauf was sent
<http://tpmmuckraker.talkingpointsmemo.com/2010/08/ground_zero_mosque_imam_bush_partner_for_peace.php>by
the Bush administration overseas to
act as an ambassador of good will to Muslim
countries. So where is the ferocity coming from?

To find the answer to this question, we just have
to follow the money, and thankfully Ken Vogel and Giovanni Russonello
over at Politico have done
<http://mobile.politico.com/story.cfm?id=41767&cat=topnews>just
that. After detailing the money coming into the
Cordoba House project from mainstream
donors like the Rockefellers, they write:

"There’s also big money behind the mosque
opposition, as highlighted by the relationship between [David] Horowitz’s
Los Angeles-based nonprofit, Jihad Watch – the
website run by Spencer "dedicated to bringing public attention to the
role that jihad theology and ideology play in the
modern world" – and Joyce Chernick, the wife of a wealthy California
tech company founder.

"Though it was not listed on the public tax
reports filed by Horowitz’s Freedom Center, Politico has confirmed that the
lion’s share of the $920,000 it provided over the
past three years to Jihad Watch came from Chernick, whose husband,
Aubrey Chernick, has a net worth of $750 million,
as a result of his 2004 sale to IBM of a software company he created,
and a security consulting firm he now owns.

"A onetime trustee of the …Washington Institute
for Near East Policy, Aubrey Chernick
<http://dynamodata.fdncenter.org/990_pdf_archive/200/200993106/200993106_200812_990.pdf>led
the effort to pull together
$3.5 million in venture capital to start Pajamas
Media, a conservative blog network …

"The David Horowitz Freedom Center had a budget
of $4.5 million last year, according to its tax filings, of which $290,000
came from the conservative Bradley Foundation,
which also gave $75,000 to the Center for Security Policy last year.
Horowitz has received an average of $461,000 a
year in salary and benefits over the past three years, while Spencer
has pulled in an average of $140,000, according to the center’s IRS filings."

Laura Rozen
<http://www.politico.com/blogs/laurarozen/0910/The_Park51_money_trail.html?showall>follows
up on her Politico blog, detailing the trail of
donations from 2008 990 filings for Chernick’s charitable
foundation, the Fairbrook Foundation, listing all
the familiar suspects – CAMERA, Horowitz, MEMRI, Frank Gaffney’s
Center for Security Policy, the Israeli
nationalist "Stand With Us" campus project – and
a few less familiar, such as the
<http://www.haaretz.com/print-edition/news/u-s-group-invests-tax-free-millions-in-east-jerusalem-land-1.282112>American
Friends of Ateret Cohanim, dedicated to thwarting
our stated policy of no more settlements where it counts:
in East Jerusalem (denne dommedagssekten er langt
verre enn Raimondo aner - det er de som i kraft av navnet Cohen innbiller seg
å nedstamme direkte fra Aron i det gamle
testamentet, og i kraft av dette være utvalgt til
å grunnlegge "det tredje templet".
Det heter ikke her "det tredje riket", men det ligner...)

Millions pour into the coffers of these groups,
all of which are dedicated to one overriding principle, one goal: advancing
Israel’s national interests in the US. The
serpentine convolutions of the Chernick connection, linking one front group to
another, encircle the political and temperamental
spectrum, ranging from the Jewish Federation Council of Greater Los
Angeles (over $900k) to the many hundreds of
thousands given to hardline neoconservative outfits like the Hudson Institute,
the Foundation for the Defense of Democracies,
not to mention Pajamas Media ($7 million, in collusion with venture capitalist
James
"<http://www.dlapiper.com/jim_koshland/>extensively
experienced in multimillion-dollar technology
transfer and license agreements " Koshland) and a mass
campaign to distribute DVDs of the virulently anti-Muslim film "Obsession."

The aim of all this giving is to create and
sustain an obsessive hatred of Muslims, all
Muslims, and garner support for Israel.
The fulminations of Newt Gingrich and the
flaxwn-haired harpies of Fox News, who rail
against the "ground zero mosque" seem,
on the surface, to make no sense. Are they really
saying that they want the US to declare war on the billion-plus Muslims
who inhabit the planet earth? This, after all, is
precisely what Osama bin Laden has repeatedly
said: that all the world’s Muslims
must unite under al-Qaeda’s bloody banner because
the West, in alliance with Israel, is out to
destroy Islam, and it is therefore
the duty of the faithful to wage jihad against the US.

The Israelis, having long ago declared war on all
the other nations of the region, want us in their camp, and that is precisely
what occurred with stunning speed before the
smoke cleared from the site where the World Trade Center once stood.
"<http://christianactionforisrael.org/isreport/sept01/counting.html>We’re
all Israelis now!" exulted Martin "Palestinians
are subhuman" Peretz, over at The New Republic. Benjamin
Netanyahu, who is today the Prime Minister of
Israel,
<http://www.haaretz.com/news/report-netanyahu-says-9-11-terror-attacks-good-for-israel-1.244044>told
an audience at Bar Ilan University “We are benefiting from one
thing, and that is the attack on the Twin Towers
and Pentagon, and the American struggle in Iraq,” according to the Israeli
newspaper Ma’ariv. The attack, he averred, “swung
American public opinion in our favor” – and now that he and
<http://news.antiwar.com/2010/09/05/israeli-fm-slams-peace-talks-insists-peace-unattainable-for-generations/>his
fellow extremists are in power in Tel Aviv, they
are making sure public opinion stays in their favor.

The craziness that ensued in the wake of the 9/11
terrorist attacks had to be sustained if Israel was to take full advantage of
the moment – a moment their intelligence
operatives anticipated, according to Fox News, in
<http://www.informationclearinghouse.info/article7545.htm>a
four-part series by their topnotch
journalist Carl Cameron, which started out as follows:

"Since September 11, more than 60 Israelis have
been arrested or detained, either under the new patriot anti-terrorism law,
or for immigration violations. A handful of
active Israeli military were among those
detained, according to investigators, who
say some of the detainees also failed polygraph
questions when asked about alleged surveillance activities against and in the
United States.

"There is no indication that the Israelis were
involved in the 9-11 attacks, but investigators
suspect that they Israelis may have
gathered intelligence about the attacks in
advance, and not shared it. A highly placed
investigator said there are “tie-ins.” But
when asked for details, he flatly refused to
describe them, saying, ‘evidence linking these
Israelis to 9-11 is classified. I cannot
tell you about evidence that has been gathered. It’s classified information.’"

Fox News has never retracted a word of this
story, although they did – after pressure from
the Israel lobby –
<http://www.google.com/search?hl=&q=site%3Afoxnews.com+%22There+is+no+indication+that+the+Israelis+were+involved+in+the+9-11+attacks%2C+but+investigators+suspect+that+they+Israelis+may+have+gathered+intelligence+about+the+attacks+in+advance%2C+and+not+shared+it.%22&sourceid=navclient-ff&rlz=1B3GGLL_enUS371US371&ie=UTF-8#sclient=psy&hl=en&rlz=1B3GGLL_enUS371US371&source=hp&q=site%3Afoxnews.com+%22There+is+no+indication+that+the+Israelis+were+involved+in+the+9-11+attacks%2C+but+investigators+suspect+that+they+Israelis+may+have+gathered+intelligence+about+the+attacks+in+advance%2C+and+not+shared+it.%22&aq=f&aqi=&aql=&oq=site%3Afoxnews.com+%22There+is+no+indication+that+the+Israelis+were+involved+in+the+9-11+attacks%2C+but+investigators+suspect+that+they+Israelis+may+have+gathered+intelligence+about+the+attacks+in+advance%2C+and+not+shared+it.%22&gs_rfai=&pbx=1&fp=ab5cdb1806fef4aa>delete
it from their
web site. It was never mentioned again, at least
in "respectable" quarters, and, to be sure, it
was never forgotten, thanks to the
Internet, where Carl Cameron will be exposing the
Israeli connection to the 9/11 terrorist attacks unto eternity.

Cameron’s noting that "more than sixty" Israelis
had been arrested immediately after 9/11, along with and under the same legal
rubric as thousands of Arabs, had also been noted
here in
<http://original.antiwar.com/justin/2001/11/28/israel-and-911/>this
space, before the Fox News broadcasts. Why, I asked in a column,
was the US government rounding up Israelis, of
all people – unless there was some kind of
Israeli connection to the attacks? The
answer came in Cameron’s reporting, and
subsequent stories in the "mainstream" media: the
Israelis, whose
<http://www.salon.com/news/feature/2002/05/07/students/index.html>intelligence
<http://www.commondreams.org/headlines02/0513-05.htm>services
had been
<http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/israel/1387069/US-arrests-200-young-Israelis-in-spying-investigation.html>very
active on our soil in the months leading up to
9/11, had been
<http://iraq-info.1accesshost.com/schrom.html>following
the hijackers, shadowing their every move,
without telling us – almost as if they were
protecting them rather than trying to stop them.
(Alt tyder på at mektige krefter øverst i
CIA, FBI osv. lot sine mest betrodde folk gjøre
presis det samme, og derfor ikke trengte opplysning fra hverken Mossad eller
BND eller FSB - som utvilsomt alle var
velinformert. Ser vi på attentatet i Sarajevo
1914 gjenkjenner vi pussig nok det samme
mønsteret: "Alle" visste hva som var på gang. Det
samme er tilfellet med avgjørende begivenheter som mordene på pave Johannes
Paul I, Aldo Moro, Olof Palme og lignende. Dette
er ikke vanskelig å finne opplysninger om,
bortsett fra i alle offisielle medier,
hvor jobbangst og karrierisme med
verdenshistoriens mest effektive frivillige
totalitære sensur sikrer at intet av alvoret røpes.
Det er de samme frivillig-totalitære
fortrengningsmekanismene vi nå også ser i
aktivitet omkring ubehagelige klimavitenskapelige
sannheter eller ubehagelige historiske sannheter,
som i sin tid ble utnyttet av Hitler og Stalin og mange andre. Det klassiske
sitatet om dette er Hitlers uttalelse om at "den
store masses psyke" (som i virkeligheten er den småborgerlige mediepsykologien)
alltid vil tro en løgn, når bare den er stor nok. Derfor reagerer
ingen når skattebetalerne loppes for hundrevis av
milliarder til jagerfly, mens "alle" reiser seg i
harmdirrende spissborgerlighet
når en minister mottar en mindre gave, for i det
siste tilfellet er ikke løgnen stor og frekk nok. Min anm. KJ.)"

<http://original.antiwar.com/justin/2010/09/09/the-meaning-of-911/>

Det er virkelig illevarslende når en amerikansk
president innbiller seg, at det er fornuftig for ham å gi seg til å snakke en
obskur og sprøytegal sektprest og bokbålbrenner
tilrette, i stedet for å sørge for at mannen tas i forvaring på det galehuset
eller i det midlertidige fengsel for særlig
farlige provokatøragenter og sjølmordspiloter
hvor han vitterlig hører hjemme inntil han er kjølnet av
og/eller mens politiundersøkelsen av hvem som
sponser ham (Al Qaida og deres bakmenn burde være et opplagt gjett) pågår.
Men han har vel som sitt hitlerske forbilde
høyest mulige beskyttere, som også Obama frykter.
Altså har sistnevnte allerede tapt
valget og kan like gjerne gå av først som sist:
han har allerede nå kun utsikt til å bli a lame
duck som gissel"president" og/eller
ende opp som sitt forbilde Lincoln. Mot slike
krefter som de han er oppe mot, kan man ikke
kjempe unntatt fra opposisjon, fra
gølv og gatenivå. Den påkrevde folkelige og
demokratiske revolusjonen mot den amerikanske
hyperoverklassen og dens Senats- og
børsspekulantdiktatur kan ikke startes fra en
TV-gapestokk i de tyranniske og gale intrigantenes luksusfengsel.

Obama oppfører seg som en Brüning eller
Chamberlain overfor den akutte fascistiske fare som nå utgår fra USAs,
Israels og lignende overklasser og øvre
middelklasser i Frankrike, Italia, Iran mmfl.: appeasement.

Vh. KJ.