[saih-promo2002] Tjen Folkets nyhetsbrev #7 – 2018

Tjen Folket nyheter at tjen-folket.no
Fri Jul 13 22:18:27 CEST 2018


--------------------------------------------------------------------------------
Dette nyhetsbrevet har bilder.
Hvis du ser bare tekst og ingen bilder, kan
du se bildeutgaven ved å følge denne lenken:
https://ymlp8.com/zpyjMi
--------------------------------------------------------------------------------


Nyhetsbrev #7  –  2018

I dette nyhetsbrevet vil vi dekke følgende saker:

Kjerna i det norske proletariatet
Ikke snakk med politiet
Gjengkriminalitet og kapitalisme
Fra arkivet, 19.01.2009

Kjerna i det norske proletariatet

Av Ragnar Røed.

Denne teksten må sees i sammenheng med klasseanalysen «Klassene i
det norske samfunnet» fra april 2018. Dette er en videreføring av
analysen, og de to tekstene hører sammen. Flere kamerater har bidratt
i arbeidet med teksten.

AKP(m-l) og industriproletariatet som kjerne

Den forrige kommunistiske bevegelsen i Norge, den marxist-leninistiske
bevegelsen og partiet AKP(m-l), prioriterte klasseanalysen høyt -
slik andre kommunistpartier også har gjort. I AKP(m-l) var
klasseanalysen en del av partiets program.

Dette partiet falt for revisjonismen på slutten av 1970-tallet. De
fulgte Kinas ledelse under kontrarevolusjonen 1976-1978, fordømte
«firerbanden» og satset for fullt på Rød Valgallianses
valgkampanjer. Bare noen få partier i verden gikk videre under
forvirringen i den internasjonale kommunistbevegelsen. Det fremste av
disse var Perus Kommunistiske Parti som innledet folkekrigen i Peru i
1980 og formulerte maoismen som et tredje og høyere nivå av
kommunistisk ideologi. På samme tid gikk mange parti under og la seg
ned, eller fulgte Albanias dogmato-revisjonisme og Mao-kritikk.
AKP(m-l) var stolte over at partiet fortsatte og ikke ble oppløst
eller splitta, men den ideologiske linja forvitret og ble erstatta av
opportunisme og revisjonisme. Partiet skifta farge.

Før denne tiden, var AKP(m-l) det norske kommunistpartiet. Det var
proletariatets parti i Norge, og deres klasseanalyse var i sin tid den
fremste beskrivelsen av klassene i Norge. På 1970-tallet pekte
partiets klasseanalyse ut en kjerne av proletariatet - og denne
analysen utgjorde en del av grunnlaget for partiets politiske arbeid.

Les hele artikkelen her...

Tjen Folket
20.06.18

Kjerna i det norske proletariatet

Av Ragnar Røed.

Denne teksten må sees i sammenheng med klasseanalysen «Klassene i
det norske samfunnet» fra april 2018. Dette er en videreføring av
analysen, og de to tekstene hører sammen. Flere kamerater har bidratt
i arbeidet med teksten.

AKP(m-l) og industriproletariatet som kjerne

Den forrige kommunistiske bevegelsen i Norge, den marxist-leninistiske
bevegelsen og partiet AKP(m-l), prioriterte klasseanalysen høyt –
slik andre kommunistpartier også har gjort. I AKP(m-l) var
klasseanalysen en del av partiets program.

Dette partiet falt for revisjonismen på slutten av 1970-tallet. De
fulgte Kinas ledelse under kontrarevolusjonen 1976-1978, fordømte
«firerbanden» og satset for fullt på Rød Valgallianses
valgkampanjer. Bare noen få partier i verden gikk videre under
forvirringen i den internasjonale kommunistbevegelsen. Det fremste av
disse var Perus Kommunistiske Parti som innledet folkekrigen i Peru i
1980 og formulerte maoismen som et tredje og høyere nivå av
kommunistisk ideologi. På samme tid gikk mange parti under og la seg
ned, eller fulgte Albanias dogmato-revisjonisme og Mao-kritikk.
AKP(m-l) var stolte over at partiet fortsatte og ikke ble oppløst
eller splitta, men den ideologiske linja forvitret og ble erstatta av
opportunisme og revisjonisme. Partiet skifta farge.

Før denne tiden, var AKP(m-l) det norske kommunistpartiet. Det var
proletariatets parti i Norge, og deres klasseanalyse var i sin tid den
fremste beskrivelsen av klassene i Norge. På 1970-tallet pekte
partiets klasseanalyse ut en kjerne av proletariatet – og denne
analysen utgjorde en del av grunnlaget for partiets politiske arbeid.

Les hele artikkelen her... (
https://tjen-folket.no/Sentralt/view/12769 )

Tjen Folket
25.06.18

Ikke snakk med politiet

Skrevet av en aktivist.

Følgende informasjon kommer hovedsaklig fra rettshjelpsadvokaten.no,
samt fra egne erfaringer med politiet.

Innledningvis: Det viktigste rådet er at du aldri trenger å forklare
deg for politiet! Du har rett til å la være. Benytt deg av denne
retten!

Hva betyr det? Jo, det betyr at du smiler høflig til politiet, for å
unngå problemer, og vennlig sier jeg vil ikke forklare meg eller
ingen kommentar. Hvis politiet stopper deg på gata, eller om de
kommer hjem til deg på razzia eller om de stopper deg i en bil, så
er det bare én ting du har plikt til:

Du har plikt til å identifisere deg.

Det vil si at du enten gir dem ID (førerkort, bankkort, pass e.l.)
eller, hvis du ikke har ID, at du gir dem fire opplysninger som de har
krav på:

Navn.
Fødselsdato.
Adresse.
Yrke.

Du trenger ikke svare på hva du driver med, hvor du har vært, hva du
skal, hvorfor du er ute så sent, hvem du skal møte, hva andre heter
og så videre og så videre.

Om du ikke har legitimasjon (ID) og politiet ikke tror på at du er
den du sier at du er, eller hvis de vil plage deg, så kan de anholde
deg og ta deg med på stasjonen til de har identifisert deg. Derfor
kan det være en fordel å ha legitimasjon på seg.

Ikke bry deg om at politiet prøver å skremme deg! Vær forberedt på
at de forsøker å lure deg!

Vi er svært mange som har samme opplevelse med politiet - nemlig at
de gjerne lurer deg, at de gjerne lyver og at de både prøver pisk og
gulrot - at de både prøver å godsnakke med deg og at de forsøker
å skremme deg. Faktisk er vi mange som føler det som om politiet
alltid gjør dette. Særlig hvis du ikke vil forklare deg. Da sier de
gjerne "har du hatt problemer med politiet før du?" og liknende. De
hever gjerne stemmen.

Det viktigste rådet er å holde seg rolig, ikke søke konfrontasjon
men bare holde fast på at du ikke vil forklare deg.

Mange vil være lure og si de lure tingene til politiet. Politiet
jobber hver dag med å få informasjon ut av folk. Det eneste de skal
bruke informasjonen til, er å arrestere eller bøtelegge folk. De har
ingen andre oppgaver - annet enn å skremme folk og vise at de har
kontroll ("forebyggende arbeid"). Det er jobben deres å snakke med
folk for å skaffe seg informanter i miljøer. Er du profesjonell på
å snakke med politi? Har du gått skole - slik politiet har? Har du
gått på kurs? Har du tatt etterutdanning? Kjører du rundt hele
dagen og snakker med folk? Sannsynligvis ikke... Sannsynligvis er du
en av oss andre, som fort kan si for mye eller si noe feil eller til
og med bli "kompis" med snuten. Så det er nok best å la være...

Er dette råd bare fra aktivister og andre som ikke liker politi? Nei,
det er et råd fra advokater også. Folk snakker seg ikke ut av en
sak, men man kan fort snakke seg inn i en sak. Altså:

Ikke snakk med politiet!

Her er en tekst om å forklare seg for politiet (avhør):
Fra Rettshjelpsadvokaten.no om å forklare seg for politiet

"Ingen har plikt til å forklare seg for politiet (straffeprosessloven
§ 230). Dette gjelder både for deg som er vitne, mistenkt eller
siktet."

"Før du forklarer til politiet, er det lurt å snakke med en advokat.
Dette for å avklare hvordan du skal forholde seg til om du skal
forklare eller ikke."

"Politiet vil ofte vise til at en har plikt til å møte for å
avklare om en skal forklare seg eller ikke (straffeprosessloven § 230
tredje ledd). Dette stemmer ikke helt. Dersom det er klart at du vil
nekte å forklare deg, kan du si fra om dette til politiet. Da har du
heller ikke møteplikt.”

Tjen Folket
20.06.18

Ikke snakk med politiet

Skrevet av en aktivist.

Følgende informasjon kommer hovedsaklig fra Rettshjelpsadvokaten.no (
https://rettshjelpsadvokaten.no/ ), samt fra egne erfaringer med
politiet.

Innledningvis: Det viktigste rådet er at du aldri trenger å forklare
deg for politiet! Du har rett til å la være. Benytt deg av denne
retten!

Hva betyr det? Jo, det betyr at du smiler høflig til politiet, for å
unngå problemer, og vennlig sier «jeg vil ikke forklare meg» eller
«ingen kommentar». Hvis politiet stopper deg på gata, eller om de
kommer hjem til deg på razzia eller om de stopper deg i en bil, så
er det bare én ting du har plikt til:

Du har plikt til å identifisere deg.

Det vil si at du enten gir dem ID (førerkort, bankkort, pass e.l.)
eller, hvis du ikke har ID, at du gir dem fire opplysninger som de har
krav på:

* Navn.
* Fødselsdato.
* Adresse.
* Yrke.

Du trenger ikke svare på hva du driver med, hvor du har vært, hva du
skal, hvorfor du er ute så sent, hvem du skal møte, hva andre heter
og så videre og så videre.

Om du ikke har legitimasjon (ID) og politiet ikke tror på at du er
den du sier at du er, eller hvis de vil plage deg, så kan de anholde
deg og ta deg med på stasjonen til de har identifisert deg. Derfor
kan det være en fordel å ha legitimasjon på seg.

Ikke bry deg om at politiet prøver å skremme deg! Vær forberedt på
at de forsøker å lure deg!

Vi er svært mange som har samme opplevelse med politiet: nemlig at de
gjerne lurer deg, at de gjerne lyver og at de både prøver pisk og
gulrot – at de både prøver å godsnakke med deg og at de forsøker
å skremme deg. Faktisk er vi mange som føler det som om politiet
alltid gjør dette. Særlig hvis du ikke vil forklare deg. Da sier de
gjerne «har du hatt problemer med politiet før, du?» og liknende.
De hever gjerne stemmen.

Det viktigste rådet er å holde seg rolig, ikke søke konfrontasjon,
men bare holde fast på at du ikke vil forklare deg.

Mange vil være lure og si de lure tingene til politiet. Politiet
jobber hver dag med å få informasjon ut av folk. Det eneste de skal
bruke informasjonen til, er å arrestere eller bøtelegge folk. De har
ingen andre oppgaver – annet enn å skremme folk og vise at de har
kontroll («forebyggende arbeid»). Det er jobben deres å snakke med
folk for å skaffe seg informanter i miljøer. Er du profesjonell på
å snakke med politi? Har du gått skole – slik politiet har? Har du
gått på kurs? Har du tatt etterutdanning? Kjører du rundt hele
dagen og snakker med folk? Sannsynligvis ikke... Sannsynligvis er du
en av oss andre, som fort kan si for mye eller si noe feil eller til
og med bli «kompis» med snuten. Så det er nok best å la være...

Er dette råd bare fra aktivister og andre som ikke liker politi? Nei,
det er et råd fra advokater også. Folk snakker seg ikke ut av en
sak, men man kan fort snakke seg inn i en sak. Altså:

Ikke snakk med politiet!

Her er en tekst fra Rettshjelpsadvokaten.no om å forklare seg for
politiet (
https://rettshjelpsadvokaten.no/har-du-plikt-til-a-forklare-deg-for-politiet/
) (avhør):

«Ingen har plikt til å forklare seg for politiet
(straffeprosessloven § 230). Dette gjelder både for deg som er
vitne, mistenkt eller siktet.»

«Før du forklarer til politiet, er det lurt å snakke med en
advokat. Dette for å avklare hvordan du skal forholde seg til om du
skal forklare eller ikke.»

«Politiet vil ofte vise til at en har plikt til å møte for å
avklare om en skal forklare seg eller ikke (straffeprosessloven § 230
tredje ledd). Dette stemmer ikke helt. Dersom det er klart at du vil
nekte å forklare deg, kan du si fra om dette til politiet. Da har du
heller ikke møteplikt.»

Tjen Folket
20.06.18

Gjengkriminalitet og kapitalisme

Gjengkriminaliteten kalles «svenske tilstander» og brukes som
kriminalitet ellers både til å selge aviser og til stemmefiske. Det
er mange absurde tilnærminger ute og går.

Av en kommentator for Tjen Folket Media

Så lenge kapitalismen har eksistert, har det eksistert
gjengkriminalitet. Vi finner det på alle kontinenter og i alle land.
Mest sagnomsust er den italienske mafiaen, som vokste fram sammen med
boomen i kapitalistisk sitrusproduksjon på Sicilia. Men man har
karteller og triader og en-prosent-motorsykkelklubber og russisk mafia
og alle slags variasjoner over samme innhold: kriminalitet som
lukrativ business og organisert som en bande med egen kultur.

Kilden til kriminaliteten av denne typen er dobbelt kapitalistisk. For
det første kreves en pengeøkonomi som både skaper muligheter og
etterspørsel etter de kriminelle varene, om det er dop eller
prostitusjon eller svart arbeid. For det andre kreves fotsoldater som
må rekrutteres først og fremst fra randsonene, fra periferien av
samfunnet, fra marginaliserte som ser dette som en mulighet til å bli
rik raskt - eller i det minste tjene til livets opphold. Dette er
forhold man finner i alle kapitalistiske land.

De kan ikke fjerne marginalisering eller fattigdom, i et system som
baserer seg på utbytting. Selve kretsløpet i kapitalismen krever
fattigdom og marginalisering. Og de enorme pengesummene vil uansett
kunne motivere selv relativt bedre stilte til å ta en risiko. De som
tror dette kommer fra Sverige eller fra rapmusikk (slik
Arbeiderpartiets klovn Jan Bøhler ser ut til å tro) vil få store
problemer med å forklare de kinesiske triadene eller japansk yakutza
eller Colombias karteller. Kriminelle miljø uansett kultur, vet å
utnytte lokale særkulturer eller å bygge sin egen kultur for å
rekruttere og å binde miljøet sammen.

Politiet kan sjølsagt knuse enkelte gjenger, men de kan ikke fjerne
problemet - ikke innenfor dette systemet. Og de som betaler regningen
er som vanlig proletariatet. Det er de som er bosatt i bydeler der de
kriminelle rekrutterer og har sine oppgjør. Og også mange av de
ungdommene som lokkes av fellesskap eller raske penger, blir i
realiteten ofte de største taperne i denne kyniske og farlige
bransjen.

Løsningen er sosialistisk planøkonomi, arbeid til alle, avskaffelse
av pengeøkonomien og fullstendig avskaffelse av narkohandel og
kriminelle nettverk. Det er mulig under en arbeiderstat, men ikke i
det kapitalistiske systemet. Det eneste de kan oppnå er å begrense
det noe i enkelte perioder, og slå maktesløst ut med hendene i
andre. Det ligger på andre krefter å løse problemet i framtida!

Tjen Folket
19.06.18

Gjengkriminalitet og kapitalisme

Gjengkriminaliteten kalles «svenske tilstander» og brukes, som
kriminalitet ellers, både til å selge aviser og til stemmefiske. Det
er mange absurde tilnærminger ute og går.

Av en kommentator for Tjen Folket Media

Så lenge kapitalismen har eksistert, har det eksistert
gjengkriminalitet. Vi finner det på alle kontinenter og i alle land.
Mest sagnomsust er den italienske mafiaen, som vokste fram sammen med
boomen i kapitalistisk sitrusproduksjon på Sicilia. Men man har
karteller og triader og én-prosent-motorsykkelklubber og russisk
mafia og alle slags variasjoner over samme innhold: kriminalitet som
lukrativ business og organisert som en bande med egen kultur.

Kilden til kriminaliteten av denne typen er dobbelt kapitalistisk. For
det første kreves en pengeøkonomi som både skaper muligheter og
etterspørsel etter de kriminelle varene, om det er dop eller
prostitusjon eller svart arbeid. For det andre kreves fotsoldater som
må rekrutteres først og fremst fra randsonene, fra periferien av
samfunnet, fra marginaliserte som ser dette som en mulighet til å bli
rik raskt – eller i det minste tjene til livets opphold. Dette er
forhold man finner i alle kapitalistiske land.

De kan ikke fjerne marginalisering eller fattigdom, i et system som
baserer seg på utbytting. Selve kretsløpet i kapitalismen krever
fattigdom og marginalisering. Og de enorme pengesummene vil uansett
kunne motivere selv relativt bedre stilte til å ta en risiko. De som
tror dette kommer fra Sverige eller fra rapmusikk (slik
Arbeiderpartiets klovn Jan Bøhler ser ut til å tro) vil få store
problemer med å forklare de kinesiske triadene eller japansk yakuza
eller Colombias karteller. Kriminelle miljø, uansett kultur, vet å
utnytte lokale særkulturer eller å bygge sin egen kultur for å
rekruttere og å binde miljøet sammen.

Politiet kan sjølsagt knuse enkelte gjenger, men de kan ikke fjerne
problemet – ikke innenfor dette systemet. Og de som betaler
regningen er som vanlig proletariatet. Det er de som er bosatt i
bydeler der de kriminelle rekrutterer og har sine oppgjør. Og også
mange av de ungdommene som lokkes av fellesskap eller raske penger,
blir i realiteten ofte de største taperne i denne kyniske og farlige
bransjen.

Løsningen er sosialistisk planøkonomi, arbeid til alle, avskaffelse
av pengeøkonomien og fullstendig avskaffelse av narkohandel og
kriminelle nettverk. Det er mulig under en arbeiderstat, men ikke i
det kapitalistiske systemet. Det eneste de kan oppnå er å begrense
det noe i enkelte perioder, og slå maktesløst ut med hendene i
andre. Det ligger på andre krefter å løse problemet i framtida!

Tjen Folket
19.06.18

Fra arkivet, 18.07.2008

Nei til Nato-rakettskjold i Tsjekkia!

Vestleg imperialisme, med USA i spissen, ynskjer å oppretta eit
rakettskjold i Tsjekkia. Grunnen til dette er visst at skjoldet skal
vera eit forsvar mot land som Iran og Nord-Korea.

Men rakettskjoldet møter sterk motstand i Nato-landet Tsjekkia. To
tredelar av folket seier at dei er i mot planane om eit rakettskjold.
Eit slikt prosjekt er berre med på å auka spenningsnivået
internasjonalt. Mellom linene ligg det også at det skal vera eit
teikn til Russland og andre land i det eurasiske grenseområdet om å
lyda vestlege ordrer.

Den konservative tsjekkiske regjeringa har sagt ja til planane om
rakettskjold av di dei vonar det amerikanske nærveret vil leia til
“økonomisk vekst” (!), og dei samanliknar situasjonen no med den
dei vesteuropeiske landa gjekk gjennom etter andre verdskrigen då USA
tilbaud Marshall-hjelp for å få landa på fote att. Ten folket
meiner at dette, i likskap med Marshall-“hjelpa” etter krigen,
berre er imperialisme med eit anna andlet.

Imperialismen er mangefasettert

For imperialismen har mange uttrykksformer. Det er ikkje berre med
direkte militære middel eit land kan sikra seg herredøme over andre
land. Imperialismen kan også vera kulturell eller økonomisk. Ten
folket er mot alle former for imperialisme. USA er i dag den verste
imperialisten i verda, men jamvel om landet er den sterkaste
imperialisten og deira selskap dominerer verdsmarknaden, har dei også
store veikskapar. Igjen er den amerikanske økonomien inne i ei krise,
gjelda har hopa seg opp og den amerikanske staten er den institusjonen
pr i dag med størst gjeld (Du kan lesa meir om dette i heftet vårt
Krise i kapitalismen).

Mao Zedong sa i si tid at USA, på same vis som alle andre
reaksjonære, er papirtigrar. Som alle andre tigrar kan dei sjå
skumle ut, men dei brenn lett opp. Alle imperium har falle. Dette kjem
til å skje også med USA.

Imperialisme tyder krig

Det var Lenin som kalte tida me lever i for imperialismens tidbolk.
Imperialismen er det høgste stadiet i kapitalismen, og i denne
tidbolken har statar stått mot kvarandre og leia til krig. Første
verdskrigen (1914-18) var ein krig om koloniar og marknader. Andre
verdskrigen starta som ein krig kor Tyskland sloss for
“Lebensraum” (“Livsrom”, altså ei utviding av sine område),
og dei tallause krigane og konfliktane i Afrika, Asia og Latin-Amerika
dei siste 50-60 åra har stormaktene vore tungt inne i.

Før USA invaderte Irak i 2003, hadde dei lenge messa om at det var
krig mot terror og uskadeleggjering av såkalla
masseøydeleggjingsvåpen som var årsaka til aggresjonen.
Propagandaen om masseøydeleggjingsvåpen viste seg å vera bløff
etter at regimet fall og dei kunne setja inn sitt eige quislingregime.

Motstand er riktig!

All motstand USA møter gagner folket i verda. Jamvel om motstand er
bra og riktig, er det diverre ikke nok til å avskaffa sjølve
imperialismen og okkupasjonane og invasjonane som den skaper. Krig og
liding er naudsynte konsekvensar av kapitalisme og imperialisme. Det
me treng, er kamp mot systemet! Me treng eit anna system. Me treng
revolusjon og kommunisme for endeleg å bli kvitt krig og
imperialisme.

Tjen Folket
18.07.2008

Fra arkivet, 19.01.2009

Politi satt inn mot arbeidere i Kina

Nå har det kommet enda et eksempel på at Kina ikke er en stat for
arbeidsfolk, men en stat hvor kapitalismen har gjenoppstått og hvor
arbeidere blir undertrykka på det groveste. Rundt to tusen
arbeidsfolk blokkerte i forrige uke ei bru som går over Yangtze-elva
i provinsen Anhui.

Grunnen til aksjonen var at de ikke hadde fått hverken lønna si
eller ekstragasjen de er lovet i sammenheng med den kinesiske
nyttårsfeiringa som er forestående. Fem hundre bevæpna politimenn
blei satt inn mot de protesterende arbeiderne, noe som førte til ti
skadde protesterende.

Det finnes de som mener Kina er et kommunistisk land. Særlig blir
landet nevnt som det når det er negative sider ved utviklinga i
landet som trekkes fram. Vi i Tjen Folket mener at Kina ikke har vært
sosialistisk de siste tredve årene og har belagt dette rimelig godt
tidligere. Går vi litt tettere inn på utviklinga i Kina nå om
dagen, ser vi at den kinesiske økonomien lider av akkurat det samme
som de nasjonale økonomiene til andre land i disse krisetider.

For å unngå protester og sosial uro har kinesiske myndigheter gått
inn med ei krisepakke verdt tjue milliarder US-dollar. Selskapet som
arbeiderne demonstrerte mot, skyldte på banken sin for at pengene
ikke hadde blitt utbetalt. Det er ikke første gang finanskrisa og
myndighetenes håndtering av denne fører til protester blant
kinesiske arbeidsfolk. Både drosjesjåfører, oppsagte
industriarbeidere og politi (!) har protestert mot manglende
lønnsutbetalinger de siste månedene. Slikt foregår ikke i en stat
hvor arbeiderklassen har makta.

Tjen Folket
19.01.09

© 2018   Tjen Folket – kommunistisk forbund

_____________________________
Meld ut / Oppdater e-postadresse: https://ymlp8.com/ugbeuwsjgsgmubegmymuggembqh
Powered by YourMailingListProvider

-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://lists.copyleft.no/pipermail/saih-promo2002/attachments/20180713/c9726ebb/attachment-0001.html>


More information about the Saih-promo2002 mailing list