Nyhetsbrev #3  –  2016
 
I dette utvida nyhetsbrevet vil vi dekke følgende saker:
Fram for Rød Blokk 1. mai
Kommentarer om gjengproblematikk
Gjengproblematikk og politikk
Borgerlig individualisme er en bløff
Tjen Folket Media lansert på Facebook
Rød kultur mot kapitalistisk kultur
Helg for unge kommunister
Legg vekt på produksjonsforholdene
Beredskapsloven

 
 
 
Det nasjonale spørsmålet

Stalin om det nasjonale spørsmålet. Her kan du lese om Lenin og Stalins syn på nasjoner og nasjonal sjølråderett.
 
 
 
 
 
 
 
 

Fram for Rød Blokk 1. mai

Tjen Folket inviterer til Rød Blokk i fem norske byer. Her er informasjon om de ulike arrangementene.


1. mai er en kampdag – Bli med på Rød Blokk!

Tjen Folket markerer 1. mai med Rød Blokk for kommunisme i fem norske byer, og vi inviterer folk til å bli med. Hovedparola er "Slå tilbake mot undertrykking! Knus maktas individualisme og søppelkultur!".

Hør Tjen Folkets podcast om Rød Blokk 1. mai her.


Her er tid og sted for oppmøte i de fem byene:
  • Oslo: Arbeidersamfunnets plass klokka 12:00. Rødt forum/åpent møte med innledning og diskusjon på Aktivisten (Toftes gate 68) fra klokka 16:00. Se Facebookevent her.
  • Trondheim: Oppmøte for Rød Blokk på Torget klokka 12:30. Rødt forum med innledning og diskusjon på Aktivisten (Fjordgata 36) klokka 15:30. Se Facebookevent her.
  • Kristiansand: Arbeideren klokka 12:20. Se Facebookevent her.
  • Stavanger: Domkirkeplassen klokka 12:00. Se Facebookevent her.
  • Bergen: Den blå stenen klokka 14:00. Se Facebookevent her.
 
Slå tilbake mot undertrykking! Knus maktas individualisme og søppelkultur!

Hver dag fores vi med søppelkultur gjennom TV, aviser og annen kultur. Vi oppfordres til å bare tenke på oss selv, til å rakke ned på andre og bry oss om overfladiske ting. De store kanalene, reklame og rike bloggere selger oss en kultur som ødelegger forholdet mellom folk. Alle skal bry seg om seg selv, klatre oppover karrierestigen, være penere, bedre utdannet, ha det finere hjemme, ha dyrere klær og konkurrere mot hverandre.

En slik kultur henger sammen med kapitalismen. Vi må kjøpe mer og konsumere mer så de rike kan bli rikere. Det er bedre for dem om vi splittes av rasisme, kvinnehat, individualisme og konkurranse mot hverandre, enn om vi samler oss for å kjempe for et annet samfunn. Lydighet ovenfor makta og anstrengelse etter å bli som borgerskapets kjendiser og klovner, hindrer oss i å organisere oss og å kjempe for et samfunn til det bedre for arbeiderklassen og alle undertrykka.

Slå tilbake! Vi må organisere oss og skape en ny kultur, en kultur som er bra for folk. En kultur som støtter opp under kampen mot kapitalismens undertrykkelse. Her og nå. Bli med i dag!


Tjen Folket
28.04.2016
 

Kommentarer om gjengproblematikk

Kommentarer til gårsdagens tekst fra en med erfaringer fra gjenglivet.


Dette er en av flere tekster relatert til parola: “Slå tilbake mot undertrykking! Knus maktas individualisme og søppelkultur!”. Tekstene vil bli publisert frem mot 1. mai.


I går publiserte vi en tekst om gjengproblematikk og politikk [se neste artikkel]. For å få kommentarer og innspill sendte forfatteren denne teksten til en kamerat med erfaringer fra gjenglivet.

Spørsmål: Stemmer dette med dine erfaringer og oppfatninger i dag? Du har jo erfaringer fra kriminalitet og gjengvirksomhet i ungdommen. Kan du fortelle litt om dette. Se på teksten vår og om dette stemmer over ens med dine tanker i dag?

Carlos: Jeg synes saken er godt skrevet og er kommet til nogen lunde samme konklusjon som meg selv etter hvert.

Tenker at noen av de som er med i gjenger er folk som har gitt opp og er ganske ødelagt, selv om det ikke gjelder alle. I Norge så eksisterer det gjenger, men noen er gjenger bare i praksis og ikke i teorien. Med andre ord fungerer de som en gjeng, men det er ingen som har avtalt at dette skal være en gjeng. Dette gjør dem ikke mindre farlige.

Tenker også at noen folk i gjenger er mer narkomane og derfor gjør fryktelige ting, mens andre har vært «snille folk» som har blitt brutt ned av andre og så begynner å gjøre akkurat det samme som de som ødela dem. Husker det var sånn med mange av oss...

Både jeg og min nærmeste kamerat var andre mennesker før vi bestemte oss for å skade andre istedet for å bli skadet sjøl. Jeg lurer på om vi bestemte noe som helst etterhvert egentlig. Men enkelt og greit; noen av oss var onde, svært svært onde.

Der de fleste av oss bare stilte opp og var kamerater, så var det noen som nøyt å skade andre, og derfor la opp til det. Og vi sugde ut energien fra vårt eget nabolag. De engang søte jentene, var nå «horer» og noen av våre beste venner, var nå gått fra vettet etter for mye dop. Dop gjør mye med deg...

Men hva som kan stanse gjenger??! Fjerne forskjellene tror jeg. Alle vi var andre personer på barneskolen. Mange av oss var veldig snille gutter. Men på ungdomskolen også videregående, så kjente vi mye forskjellene. Jeg og en kompis stjal røyk og sjokolade til de andre fattige kidsa i friminutt for å gjøre ting mer likt mellom oss.

Jeg skjønner faktisk ikke hva som fikk oss til å tenke sånn, i den alderen. Men vi hadde ikke noen gjeng, før vi plutselig var en gjeng.

Jeg vet ikke hvilken erfaring jeg kan hjelpe deg med men som sagt jeg er enig i det du har skrevet, hvert eneste ord, En gjeng er noe utemmet, men hvert enkelt gjengmedlem har et stort potensiale. Likevel så er det vanskelig å holde seg unna gjengen. av mange grunner. Man blir så vant til tryggheten og “familie”-følelsen den gir, og den felles avhengigheten. Men det er ikke ekte! Da Huy mistet forstanden, så ble han alene. Da Jorge mistet forstanden så ble han alene.

Staten har lite oversikt der det skjer, og vi snylter på våre egne etterhvert. Det er mangel på alt mulig, men også mangel på håp; Håp om å en dag bli noe, vokse opp og få et yrke. Og ønsket er ikke der lenger heller, for om man selger dop så tjener man jo mer enn nok penger uansett.


Tjen Folket
27.04.2016
 

Gjengproblematikk og politikk

Hva er et revolusjonært svar på gjengproblemer?


Dette er en av flere tekster relatert til parola: “Slå tilbake mot undertrykking! Knus maktas individualisme og søppelkultur!”. Tekstene vil bli publisert frem mot 1. mai.


Der det finnes folk så finnes det fellesskap. Også under kapitalismen vokser det fram en rekke forskjellige fellesskap, både innenfor rammene av systemet – og utenfor. Alt fra MC-klubber til religiøse sekter, er eksempler på sosiale fellesskap som ofte etablerer seg i utkanten av samfunnet.

Gjenger er et slikt fenomen. Ofte med utgangspunkt i klikker av unge gutter som møtes i skolesammenheng eller i nabolag. Vennegjenger er ikke noe nytt, og heller ikke noe negativt i seg sjøl. At folk henger sammen og skaper sterke vennskapsbånd er svært positivt. Det er ikke bare bra, for mange er det nødvendig for å takle hverdagen.

Men noen slike gjenger vokser og blir noe annet enn et vennskapsforhold. I noen tilfeller blir dette gjenger som begynner å kretse rundt kriminell virksomhet eller å dominere over andre folk. I fattige områder i USA har slike gjenger i mange tiår utvikla omfattende strukturer og kulturer. Gjenger blir en vei ut av fattigdom for mange. Eller det blir den eneste beskyttelsen, i et samfunn der sosiale strukturer har rakna. Eller det blir en alternativ familie for mennesker som ikke har en fungerende familie og lever i et samfunn der familie er det eneste sosiale sikkerhetsnettet.

Gjenger i slike samfunn blir som klanorganisering i regioner der staten er lite til stede. De har flere likhetstrekk: Gjengen står foran alt annet, gjengens ære er umåtelig viktig, lojalitet mot gjengen er den viktigste dyden – og patriarkalske strukturer er svært sterke. Gjengkulturen er i hovedsak en mannskultur, og en del gjenger behandler jenter som bruksgjenstander.

Gjenger blir dyrket og idolisert i deler av populærkulturen, for eksempel av mange hip hop-artister. Men er dette radikalt og bra? Er gjenger et positivt opprør mot staten og systemet? Vi mener at i hovedsak er de ikke det.

En gjeng av folk som passer på hverandre og hjelper andre i nabolaget, er sjølsagt positivt. Men det er ikke sånn kriminelle gjenger fungerer. Tvert om – slike gjenger lever som parasitter på utsatte nabolag. Deres vold rammer i hovedsak folk i andre gjenger eller tilfeldige i samme klasse og nabolag. Deres kriminalitet rammer oftere fattigfolk enn rikfolk. Selger de narkotika, er det som regel i eget nabolag, til arbeidsfolk og fattigfolk. Frykten og negativiteten de sprer rammer i første rekke verken politi eller system, men helt vanlige folk.

Revolusjonære vil organisere folkemakt, og vi vil organisere spesielt de fattigste nabolagene og arbeiderstrøk. Vi vil organisere mange av de folka som kan havne i gjenger. Men narkokriminelle gjenger er ikke våre venner. Historisk har sånne gjenger ofte grepet til våpen mot revolusjonære. I Shanghai i Kina ble kommunister massakrert av de kriminelle triadene på 1920-tallet. Det er altså ingen grunn til å se på sånne gjenger som potensielle allierte fordi man har «felles fiende» (politi og stat).

Skal revolusjonære organisere folk i nabolag som er plaga av gjenger, så må man forsøke å bygge positive alternativer til gjenger. Folk med erfaring fra gjenger kan være gode allierte i å forebygge og hjelpe ungdom ut av problemer. Men uten alternativer så vil det ikke lykkes. Folk som trenger fellesskap vil oppsøke det, uansett hva andre sier. Derfor er det nærmest nytteløst å få folk ut av gjenger, uten å tilby andre fellesskap.

Skal man organisere folk i sånne nabolag, må man også kunne jobbe for folk sin sikkerhet. Man må forsøke å skape et miljø der folk er trygge for overfall og overgrep. Dette kan være svært farlig. På Sicilia ble de italienske kommunistene ofte angrepet av mafiaen. En rekke ledende kommunister ble drept i mafiaattentater. I Nord-Irland har det vært væpna kamp mellom IRA og narkobander i republikanske nabolag.

Norge er verken Sicilia eller Los Angeles. Det er et rolig land. Men gjenger finnes her også. Både kriminelle gjenger som har vært aktive i flere tiår, og kimer til nye gjenger bestående av svært unge gutter. De fleste av disse kimene blir ikke noe større, men kan likevel være en pest og en plage for dem som blir ofre for dem.

Et politisk svar på gjengproblematikk kan ikke være naivt. Man kan ikke bortforklare gjengene som bare en del av den vanlige kulturen – siden de er egne subkulturer. De er en del av samfunnet, men de rører seg i utkanten av dette og opererer med egne normer. Og rød og radikal politikk har et særegent ansvar for å finne gode svar på problemet, siden vi er mot staten og politiet og derfor ikke kan slutte oss til rop om «lov og orden». Vi kan ikke bare overlate til andre å finne løsninger på dette, hvis vi skal være troverdige for folk i nettopp de utsatte nabolagene.

Vårt foreløpige svar er at folk som tidligere har vært en del av gjenger kan gjøre et viktig arbeid for å forebygge og få folk ut. Og at det trengs gode alternativer – musikkscener, klubber, idrett og sosiale fellesskap som kan gi unge folk et positivt svar på løsningene de ofte søker i en gjeng.


Tjen Folket
25.04.2016
 

Borgerlig individualisme er en bløff

Gjør individualismen individet fri?


Dette er en av flere tekster relatert til parola: “Slå tilbake mot undertrykking! Knus maktas individualisme og søppelkultur!”. Tekstene vil bli publisert frem mot 1. mai.


Borgerlig individualisme presenterer oss for en motsetning mellom det frie individet og kollektivisme. Problemstillinga er ugyldig og hul – borgerskapets individualistiske kapitalisme skaper slett ikke den individuelle friheten den forkynner.

Tvert imot sørger den for flere begrensninger og sterkere undertrykking, den splitter oss opp og setter oss opp mot hverandre. Den etterlater oss på bar bakke til å kjempe alene mot undertrykkerne.

Rasisme og sexisme er uttrykk for, og produkter av, dette. Det samme er ensomheten som så mange av oss føler. Vi savner fellesskap, solidaritet og trygghet. Vi savner frihet til å være oss selv, og kjenner på presset fra et samfunn som vil tvinge oss til evig jakt etter falsk lykke. Et uoppnåelig kapitalistisk ideal som heller ikke er bra for oss.


Din egen lykkes smed

Individualismen tjener borgerskapets undertrykkere, men ikke de undertrykte og utbytta. Den kapitalistiske «friheten» er slett ikke fri, men er klasseundertrykking satt i system. Uten kollektivet står vi på bar bakke og kjemper alene mot undertrykkerne og den frie utbyttinga.

«Du er din egen lykkes smed», forteller de oss. Men står vi egentlig fri til å skape vår egen lykke og vår egen fremtid? Er vi virkelig så uavhengige og frie? Den hardtslående sannheten er at etter flere hundre år med kapitalisme og individualisme, lever menneskeheten helt og holdent på kapitalistenes premisser. Vi er ikke vår egen lykkes smed – systemet er laga sånn at vi skal smi lykken for de få.


Individuell frihet i kollektivet

Et sosialistisk eller kommunistisk samfunn må være bygd på sterke kollektiver. Det samme gjelder vår revolusjonære organisering i dag.

Massenes styrke er mangfoldet og samholdet. Solidariteten og fellesskapet. Det er ingen motsetning mellom å organisere seg for fellesskapets beste og individets frihet. Kollektivet styrker individitet og gjør det fri til å være seg selv.


Tjen Folket
21.04.2016
 

Tjen Folket Media lansert på Facebook

En kanal for klassekamp, revolusjon og kommunisme. Følg – lik – del!


Siden finner du her, og vil være en kanal for våre artikler, podcasts, videoer og aktiviteter. Vi håper dette vil styrke vår tilstedeværelse, spre vår politikk og hjelpe oss til å komme i kontakt med flere folk. Følg siden for oppdateringer.


Tjen Folket
20.04.2016
 

Rød kultur mot kapitalistisk kultur
 
Hva er rød kultur, og hvordan formes kulturen av samfunnet vi lever i?


Dette er en av flere tekster relatert til parola: “Slå tilbake mot undertrykking! Knus maktas individualisme og søppelkultur!”. Tekstene vil bli publisert frem mot 1. mai.


1) Hva er kapitalisme?

Kapitalisme er et system for organisering av produksjon. Med kapitalistisk organisering produserer man varer for salg med overskudd, slik at kapitalen til sjefene vokser. Ser vi på menneskehetens historie er kapitalismen relativt ny som system. Og det var først rundt 1900 at kapitalismen hadde blitt helt dominerende i hele verden.

Kjerna i kapitalismen er at en liten klasse – borgerskapet – tjener seg rike på andres arbeid. Denne klassen av kapitalister og kapitalistenes nærmeste hjelpere (politikere, byråkrater, direktører, ledere) styrer produksjonen. De har makta over selskapene og de har makta over staten. Regjeringa er i deres lomme og jobber for å tjene deres interesser.

Kapitalismen går rundt fordi den drives framover av jakten på stadig mer overskudd, stadig mer profitt. Grunnen til at penger blir investert i produksjon, er for at investorene skal tjene mer penger. Med mer penger kan de investere enda mer penger – og tjene enda mer. Dette er motoren i hele systemet. De som ikke tjener penger taper i konkurransen. De blir mindre, skrumper inn, kjøpes opp eller går konkurs.

Å tjene penger er ikke et valg i kapitalismen. Det er det eneste alternativet for selskaper som skal overleve. Og de som har moralske skrupler taper konkurransen mot dem som går over lik for å tjene mer. Dette drivet er så sterkt at det dreper mennesker. Det er så sterkt at det tømmer havet for fisk og hugger ned regnskogen. Profittjaget er så altomfattende, at selv om «alle» vet at kloden vår kveles sakte, så klarer ingen å stoppe det så lenge systemet er kapitalistisk. Miljøtiltakene blir bare nye metoder for å tjene enda mer penger, og sånn bare øker investeringene i miljøødeleggelser.

Kravet om å tjene penger er så totalt, at hundrevis av millioner mennesker ikke får medisinene de trenger fordi legemiddelselskapene skal tjene på HIV og AIDS og kreft og ebola. De lar heller folk dø enn å tape penger.

Dette er vårt økonomiske, sosiale og politiske system i dag. Et system som fra topp til bunn har ett mål: mer profitt – koste hva det koste vil.


2) Hvorfor må kapitalismen avle en spesiell type kultur?

Karl Marx skrev allerede i 1848 at
«Hvor det har fått herredømme, har borgerskapet ødelagt alle føydale, patriarkalske, idylliske forhold. Det har ubarmhjertig revet over de mangfoldige føydalbåndene som knyttet menneskene til sine naturlige foresatte og ikke latt noe annet bånd tilbake mellom menneske og menneske enn den nakne interesse, den følelsesløse “kontante betaling”.»
  og
«Kort sagt har det i stedet for en utbytting hyllet i religiøse og politiske illusjoner satt en åpen, skamløs, direkte og naken utbytting.»

Poenget hans er at systemet før kapitalismen også var undertrykkende, men at kapitalismen fjerner kulturen som dekker til undertrykkinga med religion eller romantikk, og tilbake står reine pengeinteresser. Kapitalismen dytter vekk de gamle gudene og skikkene, og tilbake står en «Gud» over alle andre: penger. Ikke bare penger i sin direkte betydning – penger som mynter, sedler og bankkort. Men penger i overført betydning – et middel til å bytte og berike seg sjøl.

Kapitalismen har skapt en annen kultur enn den gamle kulturen fra vikingtid eller middelalder. Det er ikke lenger storfamilien som står i sentrum, men enkeltindividet. Når kapitalismen vokser, så krymper ikke bare de gamle økonomiene, men også den eldgamle kulturen. Og kapitalismens kultur vinner fram. En kultur der motoren er å tjene mer – akkurat som i økonomien.

Helt fra man er små barn så er fokuset karriere. Helt fra barnehage og barneskole skal barn lære å passe inn i «arbeidslivet» (kapitalismen). Man måles og presses som individ til å bli et sunt og produktivt individ. Dette er i tråd med kapitalistenes behov for arbeidskraft, men det er også i tråd med deres behov for å splitte folk. De vil at folk skal stå aleine mot sjefen. De vil ha elever og arbeidere og tjenere som er lydige og tenker mest på seg selv og sin karriere.

Kapitalistene trenger ikke å dyrke denne kulturen bevisst. Egoisme og individualisme er logisk i dette systemet. Det er egoistene og individualistene som «lykkes» best – og klatrer til topps i næringsliv og politikk. Man skal ikke misforstå at deres evne til å tilpasse seg og snakke folk etter kjeften, er det samme som at de er gode lagspillere som setter fellesskapet først. De tenker på seg selv og sin lommebok før alt annet. Dermed får vi lovgivere – politikere – som lager skatteregler som alle andre må følge, men selv gjemmer pengene sine i skatteparadiser.

Kapitalismen bygger på produksjon, salg og kjøp av varer. Alt handler om varer. Og alt skal gjøres til varer. Alle de tingene som vanlige folk lagde sjøl for hundre år siden, kjøper man i dag fra kapitalistene i butikken. Det er fortsatt folk som lager disse – arbeiderklassen – men før de kan bruke dem, må de få lønn fra kapitalisten og gå på butikken og kjøpe dem. Der man før strikket og sydde egne klær, satte sine egne poteter, trakk sin egen fisk, melket og ystet og syltet og gravet – så slår man i dag en pinkode.

Alt er er til salgs – ikke bare ting og tang, men også liv og død. Og kropp og kjønn selges. Mennesker selges. Får man ikke kjøpt slaver i Norge, så kan man dra til fattige land og kjøpe seg tilgang til kvinner og barn der. Og har man penger trenger man ikke vaske sjøl, man kan ansette folk til å vaske for seg.

Og identitet er til salgs. «Hvem er du?» og «finn deg sjøl» leser vi – og da handler det om å kjøpe en stil. Et møbel, et klesplagg, en veske, en treningsbukse, et par sko, en frisyre, en utdanning, en musikksjanger og så videre. Selv forsøk på å ikke følge moten, blir mote (hipstere). Selv forsøk på å lage motkultur nedenfra, blir big business (hip hop).

Kulturen gjennomsyres av kapitalismens metode – kjøp billig, selg dyrt, dyrk deg selv, tråkk på andre. Dette er logisk hvis man forstår samfunnet sånn som Marx, nemlig sånn at hvordan vi tenker følger av hvordan vi lever. Og hvordan vi lever følger hovedsaklig av hvordan vi produserer. Kapitalistisk produksjon avler kapitalistisk liv og kapitalistisk tenkning. Kapitalistisk økonomi må avle kapitalistisk kultur.

Grunnen til at produksjonen er så viktig er at vi mennesker må produsere for å leve – og vi må produsere sammen (i et samfunn). Vi er ikke en type dyr som klekkes ut av egg og så klarer seg sjøl resten av livet. Selv de «sterkeste» individer trenger et samfunn. Selv polfarere og villmarksfolk tar med seg fabrikkproduserte glassfiberski, telt, spesialklær, primus og gjerne proviant. Vi kan ikke melde oss helt ut av alle form for samfunn. Og så lenge vi er en del av systemet, så er systemet en del av oss.


3) Hvem produserer kultur i dette samfunnet?

På et lavt nivå er alle mennesker produsenter av kultur. Hver gang vi snakker så utøver vi kultur (språk). Når vi tenker, tenker vi innafor kulturelle rammer. Når vi føler, ligger ofte kulturen vår til grunn for følelsene. Når vi føler oss krenket eller synes noe er urettferdig (eller rettferdig) er det preget av kultur. Når vi skriver gjør vi kultur. Når vi oppdrar barn så utøver vi kultur.

Men vi lever i et klassesamfunn. De på topp og de på bunn er ikke likestilt i kulturproduksjonen. Og noen mennesker jobber fulltid med, ja, bruker hele livet på, å sette standarden for kultur. Noen har all sin produktive virksomhet knytta til å påvirke vår felles kultur, eller kulturen til enkelte grupper. Deler av den såkalte «middelklassen» er de viktigste kulturprodusentene. Forfattere, musikere, sangere, spillprodusenter, journalister, prester, politikere, bloggere, kjendiser – de fleste av disse står i en mellomposisjon i samfunnet, mellom arbeiderklassen og borgerskapet. Og deres jobb er først og fremst å lage kultur.

Men hvem sin kultur er det de produserer og reproduserer? Tar de like mye fra arbeiderklassen som fra borgerskapet? Det er ikke noe problem for dem å ta kulturformer fra fattigfolk og arbeidere. Svært mange populærkulturer vokste først fram fra undertrykka folk. Vi ser det tydelig i musikken; blues, rock, punk, hip hop – alle har røtter i folkets egen kultur, spesielt blant de fattigste og mest undertrykka. Og vi ser det i klesstilene som oppsto som motkultur, men så ble populærkultur. Kulturprodusentene tar gjerne form nedenfra, men innholdet kommer som regel «fra oven».

Kulturprodusentene jobber nemlig som regel ikke for å tjene folket, men for å tjene penger – og for å tjene borgerskapet. Selv om de innbiller seg at de er fri, så er de fleste av dem avhengig av å selge sitt arbeid som en vare til kapitalister (eller til kapitalistenes stat). Og selv om de ønsker å være uavhengig av disse, så vil de likevel oppleve en sterkere innflytelse fra de med makt enn fra de uten makt.

I all tid har herskerklassens kultur blitt betrakta som høyverdig kultur, som «finkultur». Før kapitalismen var denne kulturen eksklusiv for overklassen – Mozart spilte ved hoffet til kongen, ikke på torget i landsbyen. Men i kapitalismen er kultur blitt en vare som andre varer, og med kapitalismen har man fått redskapene til å spre hvilken kultur som helst til massene – gjennom radio, så TV og i dag internett. Men selv om kulturen nå er for alle, så er det fortsatt de rike som setter standarden for hva som er «fint». Interiørmagasiner og blogger hyller de rike for deres «gode smak» (penger til å kjøpe designmøbler og få råd av interiørarkitekter). Og serier driter ut de fattige for å være dumme (blir gravide alt for unge, tar opp kredittkortgjeld) og for å være stygge, feite og vulgære. Kultur og smak har en tydelig klassekarakter, og den kulturen som spres til massene, er en kultur som hyller eliten.

Alt dette er en logisk følge av hvilken klasse som dominerer samfunnet. Men det er også enda mer direkte en følge av hvem som kjøper kulturprodusenter. Selv om de er en «middelklasse», så må de tjene til livets opphold. De selger sin arbeidskraft som vare, og de selger den på bestilling. Journalisten ansettes i kapitalistens avis for å skrive nyheter som selger. Redaktørene kaller seg selvstendige, men de er også ansatte – og ansatte kan få sparken. Men kapitalistene trenger ikke true med sparken. Redaktørene er sjøl rike. De er sjøl en del av overklassen. De går på de samme festene, de samme restaurantene og pleier kjennskap og vennskap med andre i overklassen. Så deres interesse er å drive avisen i kapitalismens tjeneste. Og samtidig får de pressestøtte fra staten, noe som binder dem enda tettere til systemet.

Slik er all kulturproduksjon i Norge. Selv om kirka og menighetene er mindre viktige som kulturprodusenter i dag enn for 100 år siden, så er også de tett knytta til systemet. De står på en måte for en «motkultur» som henger igjen i tida før kapitalismen. Men de dyrker fortsatt klassefred, ro og orden, og de bevarer undertrykkende strukturer i forhold til kjønn og familie. Og de er fullfinansiert av klassestaten.

Musikken, moten, bloggartiklene – alt dette finansieres av reklame og av at de selges som en hvilken som helst vare. De produseres som på samlebånd av profesjonelle produsenter. Sangerne reduseres ofte til et pent fjes som framfører andres tekster på andres melodier, og gjerne med all slags tekniske hjelpemidler for å få best mulig stemme.

Den enkelte produsenten motiveres kanskje av en drøm om å leve av noe de elsker å gjøre (synge, skrive, tegne, prate), men investeringene i deres talenter motiveres av det samme som all annen produksjon: mer profitt – mer penger – for kapitalistene.


4) All kultur har en klassekarakter

Klasseløs kultur er en illusjon i et samfunn der alle deles i klasser. Men én klasse trenger ikke å representeres av én eneste kulturform. Slett ikke. Selv om overklassen i dag ser til forveksling like ut i hele verden (mørke dresser og drakter), så kan deres tanker og holdninger presenteres i en uendelighet av former.

Individualisme kan få form av protestantisme («personlig kristen»), new age religion («finn deg selv»), narkokultur («frigjør deg ved å kople av fra verden»), fitness («become the best you you can be») eller tusenvis av andre identiteter og kulturer. Karrierisme, egoisme, klassesamarbeid, rasisme, hat mot fattige og så videre og så videre, kan framføres som dikt, sanger, motto, skolepensum, partiprogrammer, sketsjer, stand up komikk, memer, film, foto, reklame og så videre i uendelighet.

At all kultur har klassekarakter betyr ikke at alle kulturuttrykk er rent borgerlige eller rent proletære. Det betyr ikke at alt er helt rødt eller helt blått. Det betyr ikke at ingen kunstnere som jobber for kapitalister kan produsere ting som er bra for folket. Eller for den saks skyld, det betyr ikke at alle radikale kunstnere lager bra kunst. Akkurat som i naturen og i samfunnet forøvrig, så er også kulturen full av forskjellige indre konflikter, overgangsfaser og overgangsfenomener. Ting skifter, ting varierer og ting endrer seg. Men grovt sett er det en tendens i alle kulturprodukter, en tendens til å tjene enten den ene eller den andre klassen.

I et samfunn med klassekamp, så er det de som har makta som tjener på at folk stiller seg nøytrale. «Den som tier samtykker», heter det. Den kunstneren som ikke tar stilling mot undertrykking, men tvert om jobber på oppdrag av undertrykkere, den kunstneren jobber objektivt for makta.

Men dette gjelder ikke bare profesjonelle kulturprodusenter. Det gjelder oss alle. Hvis vi ikke tar stilling mot undertrykking, men tvert om reproduserer den – ved å mobbe folk, ved å framføre et sykelig fokus på kropp, ved å latterliggjøre fattige som dumme, ved å fortelle rasistiske vitser på jobben, ved å overlate overordna ansvar for hjemmet til kvinnen i forholdet, ved å oppføre oss homofobt eller transfobt – så tjener vi interessene til dem som har makta. Vi skader vår egen interesse som arbeidende, fattige og undertrykka folk ved å ikke stå sammen mot all undertrykking.


5) Vi trenger motkultur for å skape motmakt

Et folk som er splitta i individer – som ikke kan stole på hverandre, som rakker ned på hverandre, som tenker mer på karriere enn på kamerater, mer på seg selv enn på fellesskapet, som dyrker overklassens stil og drømmer om rikdom og luksus – kan ikke reise seg og knuse undertrykkinga. Skal kapitalismen vekk, så må man ikke bare ta oppgjør med profittjaget i produksjonen, men også med den kapitalistiske kulturen.

Så lenge kapitalismen dominerer så vil også den kapitalistiske kulturen dominere. Og historien har vist at selv om vi gjør revolusjon og bygger sosialistiske samfunn, så vil kapitalistisk kultur overleve og avles fram også der. Det er en rein ønskedrøm å vinne en total seier mot den kapitalistiske kulturen på kort sikt. Det er en svært langvarig prosess. Og vi trenger heller ingen total seier over denne kulturen, for å bygge motmakt mot dagens herskere.

Men det trengs en motkultur for å skape motmakt. Det trengs holdninger, teorier, tanker og følelser som står i konflikt med kapitalismens kultur – for å kunne bygge organisasjoner og områder som står i konflikt med kapitalismens økonomi og politikk. Grupper som dyrker individualisme kan ikke samle folket. Grupper som dyrker mannssjåvinisme kan ikke forene folk mot kvinneundertrykking. Grupper som dyrker religionskonflikt, kan ikke samle kristne og muslimske arbeidere til felles kamp. Uten en rød kultur kan man ikke bygge rød makt.

Det har vært en tendens på «venstresida» til å veksle mellom to ytterligheter som er like feil. På den ene kanten har man dem som ensidig har fokusert på økonomiske krav; på lønn, pensjon og tariffavtaler. De som har bare forakt til overs for kulturkamp og «identitetspolitikk». Denne økonomismen har dekket seg bak marxismen som materialisme, og sagt at siden Marx mente økonomi og produksjon var det grunnleggende i samfunnet, så må marxister først og fremst fokusere på lønn og økonomisk politikk. Den andre grøfta å gå i, er å gjøre kultur til det primære i alle spørsmål. Som en motreaksjon på en tannløs «venstreside» og fagbevegelse som har gitt opp kampen om den politiske makta og det kulturelle hegemoniet, og febrilsk forsøker å forene folk om én eneste sak; «mer penger til arbeiderne», så har noen valgt «identitetspolitikken». Alt handler om identitet; om kjønn, seksualitet, hudfarge, språk og så videre.

I tillegg dyrker økonomistene gjerne sin egen variant av identitetspolitikken i «arbeiderismen», ideologien der arbeiderklassen er dem som hører på «folkelig» musikk, kler seg «folkelig», spiser «folkelig» mat, drikker «folkelig» drikke og har «folkelige» fritidsinteresser og livsmål. Den «folkeligheten» de kler seg i, blir en parodi på en arbeiderklasse som aldri har vært så endimensjonal og homogen som arbeideristene kanskje tror.

Begge disse ytterpunktene, både økonomismen og identitetspolitikken, er uttrykk for at «venstresida» har gitt opp kampen om den politiske makta. Den revolusjonære kommunistiske arbeiderbevegelsen hadde mål om å gjøre proletariatet til en politisk kraft og organisere det for å gripe makta. Arbeiderklassens bevegelse på 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet var slett ikke begrenset til økonomiske spørsmål. De studerte og populariserte sosialistisk teori, filosofi og økonomi. De lagde skoler og teater for folket. De organiserte biblioteker, filmvisninger, dansetilstelninger, diktopplesninger, aviser og magasiner. Allsangen gikk som en rød tråd gjennom bevegelsen. Arbeiderbevegelsens kultur ble en kultur for og av massene. Dette var en klar forutsetning for å rive arbeiderklassen løs fra herskerklassens politiske innflytelse og konstituere den som en sjølstendig politisk kraft. Og det var en forutsetning for den vellykka revolusjonen i Russland i 1917 og den mislykka kommunistiske revolusjonen i Tyskland i 1919.

Denne arbeiderbevegelsen, med alle sine feil og mangler, var likevel ikke så homogen og ensidig som man kan tro. Den hadde sine ungdomsbevegelser, sin kvinnebevegelse, sin organisering av intellektuelle – den hadde et mangfold i kulturuttrykk. Det var ikke bare én stil. Det var alt fra filmskaperen Eisenstein og forfatteren Berthold Brecht, pionerer innenfor film og teater som i dag regnes som «høyverdig» kultur, til amatørteater og allsang på fagforeningsmøter. Men grovt sett hadde de samme form og innhold; en kunst for og av massene, som dyrker samholdet og fellesskapet, som ikke ser opp til eliten men tvert om løfter opp og fram de som sliter og strever i «de navnløses hær». Istedet for å dyrke det «sterke» individet, dyrker denne kulturen styrken i massen og i kollektivet.

Dette er helt parallelt til nasjonsbygginga og den nasjonaldemokratiske kulturen i samspill med bevegelsen for nasjonal uavhengighet på 1800-tallet. Uten en sterk nasjonal kulturbevegelse i hadde nok ikke Norge løsrevet seg fra svensk dominans i 1905.

Europas sterkeste arbeiderparti var det sosialdemokratiske partiet i Tyskland, og disse ble i en tid omtalt som «en stat i staten». Det norske arbeiderparti lå ikke mye tilbake for dette, med sine egne boligsamvirker, innkjøpskooperasjoner, folkets hus i den minste by, egne aviser, idrettslag og tilogmed egne forsvarsgrupper på et tidspunkt. Men disse partiene var sosialdemokratiske. Den politiske «kapitalen» de bygde opp, ble ikke brukt til å knuse borgerskapets regjering og stat, men til å løfte de sosialdemokratiske lederne inn i disse institusjonene. De ble et springbrett for karrierister som objektivt endte opp som borgerskapets viktigste tjenere. Og i dag er de fullstendig sammensmelta med borgerskapet. De sosialdemokratiske lederne i Europa går i disse dager rett fra regjering til toppstillinger i næringslivet. Eller tilbake fra næringslivstopp til minister, om det passer bedre. Der de gamle sosialdemokratiske lederne bygget sin makt på å likne sine velgere og sitt fotfolk, og gjerne sjøl kom fra arbeiderklassen opprinnelig, så er dagens sosialdemokrater en del av en politikerkaste som er stadig fjernere fra folk. Og den kulturen og bevegelsen som en gang løftet sosialdemokratene fram, er nå så svak at i en kriseperiode kan slike partier rett og slett bli pulverisert – slik man for eksempel har sett i Hellas.

Mao Zedong slo fast at for å bygge en politisk makt må man bygge en politisk opinion. Og uten kulturkamp er dette umulig. Det lar seg ikke gjøre å bygge en brei, sterk og uavhengig arbeiderbevegelse om den skal operere utelukkende med herskerklassens egen kultur. Folk som bare drømmer om egen personlig rikdom kommer ikke til å legge ned all den tida og alle de kreftene som trengs for å bygge en motmakt.

Kapitalistene har sine penger – fattigfolk sin kapital er organisasjon. Men det er utenkelig med sterk organisasjon uten sterk politisk kultur.


6) Vi trenger motmakt fordi revolusjon er nødvendig

Å bygge motkultur og motmakt er ikke et mål i seg sjøl. Det er ikke noe endelig mål å skape lommer og øyer av sosialisme og fellesskap, omgitt av kapitalisme på alle kanter. Ikke kan slike øyer vare i lengden heller. Til slutt vil bølgene fra det kapitalistiske havet rundt grave vekk jordsmonnet i disse øyene, og de vil spres som sandkorn i havet.

Det er heller ikke noe mål i seg sjøl med en abstrakt, hvilken som helst «motkultur». Adelens motkultur mot kapitalismen, med å videreføre elitisme, ridderordener og arvelige privilegier, var ikke en motkultur for massene eller for folkemakt. «Motkulturen» til jihadistene er heller ikke noe alternativ som tjener folket. Den såkalte «Islamske Staten» (IS/Daesh) er en dødskult som har bygd en røverstat i vakuumet der USA har ødelagt gamle maktstrukturer. Det er en motkultur på linje med kriminelle gjenger i Amerika, som dyrker gjengsymboler og narkokultur. Et tynt lag av ideologi, religion eller «fellesskap», smurt over en macho røverkultur, for å trekke til seg nye rekrutter til gjengen.

Jihadismen er, i likhet med en rekke andre «motkulturer» som er oppstått de siste femti årene, preget av en form for nihilisme og dødsforakt. «Livet er ikke verdt å leve», så man kan like gjerne ofre liv og helse. Man kan pisse på «da andre». Vi ser det i de konspiratoriske miljøene av alle slag, der massene framstilles som «dumme sauer» som er «ført bak lyset» av en allmektig elite. Vi ser det i deler av den gamle hippiekulturen og punkkulturen («sometimes anti social, allways anti fascist»). Vi ser det svartmetallmiljøer som hyller destruksjon og depresjon.

Dette er ikke eksempler revolusjonær kultur som tjener til å bygge en revolusjonær motmakt. Det er reaksjonær kultur som bare er til hinder for å bygge opp denne. Men det finnes sjølsagt revolusjonære blant muslimer, pønkere, metalfolk og hippier. Selv ikke de reaksjonære miljøene innenfor disse kulturene, er ensidig reaksjonære. De sprer ikke bare negativitet. Og det er klassekamp innenfor disse kulturene også.

Det vi trenger er rød makt i mange kulturuttrykk. Rød punk og rød metal. I folkekrigen i Kina fantes det en egen muslimsk avdeling av den røde folkehæren. I Sovjet gikk Stalin inn for kultur som var sosialistisk i innhold, men nasjonal i form – og sto i spissen for at de mindre nasjonene i Sovjetunionen utvikla egne skriftspråk om de ikke hadde det, og utvikla sin egen kultur i folkets tjeneste.

Vi må bygge rød kultur for å bygge rød makt. Å kjempe om makta må være en langvarig kamp for massene. Bare små grupper kan kuppe eller lure seg til makt. Sånn elitisme fungerer bare for dem som allerede er rike og privilgerte, eller de som ikke har noen ambisjoner om at folket skal ha makta. Kommunister kan aldri komme til makt på den måten. Arbeiderklassens kamp må i sitt vesen være en langtrukken serie av kamper – med seiere og lærerike nederlag. Å skape ledere, organisere dem, binde dem sammen med mange folk, organisere store folkemengder, popularisere innsikt i kapitalismen og kommunismen – alt dette må ta tid. De gamle arbeiderbevegelsene tok hundre år å bygge opp til sitt høydepunkt. De nye proletære bevegelsene må også bygges opp over lang tid for å kunne bli virkelig mektige.

Kulturen er et av nøkkelområdene der en slik bevegelse må kjempe, bygge opp sine egne uttrykk og dyrke de positive elementene av folkelig kultur som oppstår blant massene.


7) Gode kollektiver, ikke perfekte individer

Individualismen er ekstremt sterk i kapitalismen. Det er gjennomgående siden opplysningstida å dyrke individet. Ledende borgerlige filosofer har bygget hele filosofien rundt individfokus («samfunnskontrakten» og «du skal handle slik at alt du gjør kan gjøres til en allmenn lov for alle») og den gamle kristendommen (katolisismen), som vokste seg sterk med føydalismen i Europa, er modernisert med en mer personlig og individfokusert variant (luthersk protestantisme).

Alt fokuset på individet er tungt å bære for de fleste. Man skal være sunn, veltrent og pen. Samtidig skal man få gode karakterer, få en god jobb og gjøre karriere. Og i tillegg skal man få en partner, få barn og skape et pent og pyntelig lite hjem med disse. Men det er ikke nok, man skal realisere seg selv, finne seg sjøl, «oppleve», reise og være fri. Det er åpenbart umulig å få til alt dette for de aller, aller fleste. Spesielt hvis man ikke er rik. Og selvsagt umulig å kombinere dette med å legge ned tid og krefter i revolusjonær organisering. Skal man bli en revolusjonær leder så må man på et tidspunkt velge vekk en del av dette. Iallfall kan man ikke få til dette innenfor et «A4-liv».

De fleste kan knekke sammen under et slikt press. Hvis vi i tillegg skal motivere oss sjøl til å tjene folket og kjempe for kommunismen, så blir presset ulidelig hardt – om vi ikke prioriterer vekk noen saker. Det er også nødvendig at vi understreker at å bygge rød makt, revolusjonær motkultur, ikke handler om å bygge stålsatte kommunistiske individer. Det er å slippe den borgerlige elitismen inn i vår bevegelse. Det vil bare øke det umenneskelige presset på folk. Og skape urealistiske krav og forventninger. Det vil også legge mer til rette for hvite, friske, hetero cis-menn med stabil jobb og inntekt, med en kone som tar seg av husstell og barnepass. Sånne egenskaper er nesten en forutsetning for å skape «superkaderen» som både er sterk teoretisk, svært aktiv og har jobben, fysikken, mentalhelsa og familien i orden. Og det er en stor fordel om man i tillegg kommer fra en velstående familie med et greit økonomisk sikkerhetsnett.

Idealet om elitepartiet som består av elitekommunister er ikke et proletært ideal. Det er ikke rød kultur. Det er borgerlig eller småborgerlig elitisme, som med nødvendighet vil føre til diskriminering eller forakt for fattigfolk eller sjuke eller kvinner eller transfolk eller andre som ikke vil eller kan tilpasse seg idealet.

Vår politiske bevegelse, marxismen-leninismen-maoismen (MLM), er for fortroppspartiet. Vi er for å bygge en revolusjonær ledelse som kan gå i spissen. Vi er for et parti som kan være arbeiderklassens generalstab i en folkekrig om makta. Et sånt parti kan ikke være for absolutt alle. Men de borgerlige elitistene er minst like farlige for oppbygginga av et slikt parti, som de som ikke passer i elitistenes ideal. Et kommunistparti må i sitt vesen være et parti for og av de undertrykte, og vil derfor bestå av mange folk som har problemer med å få alle deler av livet til å falle på plass. Det vil måtte være sjuke folk, fattige folk, folk med alle slags utfordringer.

Revolusjonære kommunistiske organisasjoner må være sterke. De må være godt organiserte. Og de må derfor beskytte seg mot sjåvinisme, narkotikamisbruk, mobbing, «gi faen-mentalitet» og folk som skaper voldsomme konflikter eller lett kan bli presset av overvåkingspoliti til å bli angivere og så videre. Organisasjonene gjør det mindre vanskelig for folk å trene, studere og være aktivister. Men vinkelen er først og fremst kollektiv, ikke individuell. Vi styrker individene gjennom å styrke kollektivet. Dette er den kollektivistiske kulturen for å bygge rød makt og rød kultur, som motstykke til maktas søppelkultur og individualisme.


8) Det er ikke lett

I teorien er alt lett. På papiret kan man endre liv med et pennestrøk. Men i virkeligheten er det ikke sånn. Når man beveger seg fra teori til praksis så blir alt verdifullt vanskelig. Alt arbeid som skaper reell rikdom vil være hardt. Å gå til krig mot kapitalismen vil være det vanskeligste man kan gjøre. Å bygge opp en motkultur og en motmakt mot et system som dominerer hele verden vil med nødvendighet kreve store offer. Selv når man jobber på lavt nivå i en liten bevegelse, så er det tungt.

Det er ikke mulig å gjøre alt dette uten enorm motivasjon. For noen kommer man langt nok med et brennende hat mot urettferdighet. For noen er «hva som helst» bedre enn å finne seg i dagens system. Men for de fleste kreves det mye mer. Det kreves ikke bare politisk-ideologisk skolering og studier, men for mange trengs det tilhørighet og fellesskap. Det trengs fortellinger som tenner en ild hos folk og inspirerer dem til å ofre seg. Det trengs dikt og sang, dans og film. Det trengs kollektiv ånd. Kort sagt; rød kultur er ikke et overskuddsprodukt, noe å sysle med når man har tid til overs, det er en livsviktig del av en revolusjonær bevegelse.

Livet er ikke lett. Revolusjonær kamp kan i perioder gjøre livet mye bedre for folk, men i perioder vil den også gjøre det tyngre. Da er kulturens rolle avgjørende for at man ikke skal knekke sammen og gi etter for presset utenfra og tilpasse seg den borgerlige kulturen. Vi vet at mennesker trenger mer enn mat, vann og luft for å leve. Så lenge mennesker har eksistert som art, har vi skapt kultur. Ikke bare for moro skyld, men for å holde ut de utfordringene livet møter oss med. Ikke bare for den enkelte, men for flokken og stammen har kultur vært avgjørende. Fortellingene, sangene, opplæringa, lekene – de har alle hatt avgjørende verdi for oss som mennesker. Jegere trenger jegerkultur, krigere trenger krigerkultur, undertrykte trenger kultur for å overleve, og rød makt trenger rød kultur.


Tjen Folket
20.04.2016
 

Helg for unge kommunister

Lørdag 9. april og søndag 10. april ble det gjennomført en rekke aktiviteter i Oslo. Helgens aktiviteter var spesielt retta mot unge aktivister.


Dagen ble startet med en felles frokost og gjennomgang av dagens planer. Deretter ble det satt igang med å male årets banner for 1. mai. Det ble også tegnet skisser som skulle brukes på dagen, da det bar ut for å lage propaganda med sprayboks.

Seinere på dagen gikk aktivistene ut i det flotte vårværet for å teste ut å lage propaganda med sprayboks.

Før dagen var over og det ble mørkt, gikk aktivistene ut for å trene selvforsvar. Det ble gjennomgått diverse selvforsvars-teknikker, samt gjennomført styrke og kondisjonstrening.

Etter en flott dag med mange aktiviteter avsluttet aktivistene det hele med middag og filmvisning. Filmen som ble vist var Carlos the jackal.

Takk for en flott helg!


Tjen Folket
14.04.2016
 

Legg vekt på produksjonsforholdene

Marxister mener vi kan se på menneskesamfunnet som delt i to; basis og overbygning. Basis er grunnmuren i samfunnet, overbygningen er byggverket som er reist over denne grunnmuren.


Vi deler også basis i to deler; produktivkrefter og produksjonsforhold.
a. Produktivkrefter er forbundet av arbeidsmidlene og det menneskelige arbeidet. De viktigste arbeidsmidlene er arbeidsredskaper; verktøy, maskiner og liknende.
b. Produksjonsforhold er den sosiale organiseringa av produksjonen; for eksempel eiendomsforhold og kommandoforhold. Dette er forhold menneskene må inngå i, for å produsere.

Overbygningen er politikk, lovverk, religion, kultur, ideologi – og alt som likner. Marxister mener den først og fremst vokser fram fra basis. Kapitalistisk basis avler kapitalistisk overbygning.

Den første innsikten dette synet gir oss, er at produksjonen (eller ‘økonomien’) er det fundamentale i samfunnet. Produksjon kommer først, deretter politikk. Eller: først praksis, så teori. Det ville vært umulig i et slavesamfunn med en overbygning som sa at alle mennesker er likeverdige, siden noen mennesker ble behandlet som rene produksjonsmidler. Slavene var ting som slaveeierne kunne gjøre hva som helst med.

En annen innsikt marxismen byr på, er at det mest revolusjonære elementet er produktivkreftene. Ofte henger både produksjonsforhold og overbygning etter, selv når produktivkreftenes utvikling gjør raske sprang framover. Slik blir lovene ofte foreldet. Radioapparatet kommer før regulering av radiosignaler. Programmer for piratkopiering kommer før lovgiverne kan tilpasse seg. Og så videre. Dette skaper konflikter. Etterhvert blir spenningen mellom produktivkrefter og produksjonsforhold eksplosiv og skaper det materielle grunnlaget for revolusjon.

Den første feilen mange marxister gjør, er å ikke se dialektisk på forholdet mellom basis og overbygning. At basis er det mest grunnleggende betyr ikke at påvirkning bare går én vei. Overbygning kan gripe inn i basis og endre den – eller legge til rette for at den kan endre seg i en spesiell retning. Ikke ulikt forholdet mellom teori og praksis, der praksis er det mest grunnleggende, men teorien kan føre til at folk endrer praksis. Derfor må man ikke se ensidig (mekanisk) på forholdet mellom basis og overbygning.

En annen feil mange marxister gjør, er å legge ensidig vekt på produksjonsmidlene, på verktøy og teknologi, når de snakker om basis. De «glemmer» at produksjonsforholdene er en del av basis, og de «glemmer» hva disse er. Hva er egentlig produksjonsforholdene? Det er organiseringa av produksjonen, det er forhold mellom menneskene, gruppene, sjiktene og klassene som inngår i denne. Det er metodene de bruker og alle forbindelsene mellom dem.

Ikke bare marxister gjør denne feilen. Revisjonistene i Kina under ledelse av først og fremst Deng Xiaoping sto for «produktivkraftteorien» som først vokste fram i Sovjetunionen. Dette avviket består i et ensidig fokus på produktivkreftene i oppbygginga av sosialismen. Det består i en mekanisk forestilling om at når produktivkreftene går framover så går alt annet framover også. Deng Xiaoping sa «det spiller ingen rolle hvilken farge katten har, så lenge den fanger mus». Med andre ord; om fabrikken kontrolleres av arbeiderne eller direktørene spiller ingen rolle, så lenge fabrikken leverer varer. Om arbeideren produserer for å tjene fellesskapet eller for å tjene seg selv, er underordna – det eneste viktige er at arbeideren produserer mest mulig.

En slik ensidig vekt på produktivkreftene står i motsetning til å kjempe for sosialisme og kommunisme. Det finnes ikke verktøy eller mennesker som i seg selv er sosialistiske eller kommunistiske. Verken en hammer, et gevær eller en fabrikk er i seg selv sosialistiske. En hammer kan inngå i de forskjelligste produksjonsforhold – den kan brukes både i et slavesamfunn, et føydalsamfunn, et kapitalistisk system eller i kommunismen. Det spiller kanskje liten rolle hvilken farge katten har, men det spiller en avgjørende rolle hvem som eier katten, hvem den kryper opp i fanget til, hvem som trener den opp, hvilke metoder den bruker og hvilke mus den fanger. Er det direktørens eller arbeiderens hus som blir ryddet for mus?

Videre legger samme revisjonister ensidig vekt på eiendomsforholdene; hvem som formelt eier en fabrikk, om det er folket (staten) eller private kapitalister. Men formalia i denne sammenhengen, er i sosialistiske land bare en liten del av overbygningen som vi finner i lovverk og regelverk. Der står det at fabrikken eies av staten og at staten er proletariatets stat. Realiteten kan være sånn – men realiteten kan også være at fabrikken egentlig kontrolleres av byråkratene og at staten egentlig ikke er en organisering av arbeiderklassen som herskerklasse, men en organisering av byråkratene som nytt borgerskap.

Svaret på hva som er realiteten finner vi to steder. Det ene stedet er i produksjonsforholdene. Hvordan er produksjonen organisert? Hvem er overordna og hvem er underordna? Har proletariatet kommandoen, eller har det skilt seg ut andre grupper som har den virkelige makta? Det andre stedet er i politikken. Politikken er en del av overbygninga, men i et land der den viktigste produksjonen er statlig, griper politikken direkte inn i produksjonsforholdene.

Mao spissformulerte den kulturrevolusjonære parolen «grip revolusjonen, frem revolusjonen». Det primære for kommunistene og arbeiderklassen er revolusjonen. Han tok initiativ til kulturrevolusjonen mot de som bare ville fange flest mulig mus. Disse fryktet at kulturrevolusjonen ville skade produksjonen – eller de fryktet enda mer at de skulle miste sine privilegier og posisjoner.

Da Lenin skulle definere sosialismen i Sovjetunionen spissformulerte han det til «elektrifisering pluss sovjetmakt». Altså var sosialisme å spre elektrisitet utover landet og etablere proletariatets makt. Med andre ord er det ikke nok med framskritt i produktivkreftene. Ingen sosialisme uten proletariatets politiske makt. Dette var Maos poeng også. Uten å etablere og utvide proletariatets diktatur på alle områder, kommer man ikke nærmere kommunismen og kapitalismen vil bli gjeninnført.

Går vi tilbake igjen til produksjonsforholdene så er det naturlig å spørre hvordan kapitalismen viser seg i disse forholdene mellom mennesker som produserer. Det er lettere å se hvis vi ser forskjellen på kapitalisme og andre samfunn.

I slaveriet er arbeiderne slaver, de er praktisk talt bare produksjonsmidler. De er ting som inngår i produksjonen – som verktøy eller dyr. De kan piskes, de kan drepes på stedet og de kan aldri forlate slaveeieren med mindre slaveeieren selger dem til en annen slaveeier eller frigir dem. I føydalsystemet er de ‘oppgradert’. De er ikke lenger eiendommen til en slaveeier, men de er bundet til føydalherrens jord. De kan ikke kjøpes og selges, men i mange føydale systemer kunne de piskes eller henges så lenge føydalherren hadde et påskudd (som slaveeieren ikke trengte). I kapitalismen bestemmer kapitalisten (eller stedfortreder i direktør eller formann) på arbeidsplassen, men arbeideren kan i prinsippet si opp og inngå ny kontrakt med en annen kapitalist. Kontrollen ligger likevel hos eieren, direktøren og ekspertene rundt han. Makta kommer ovenfra.

Ut av dette springer alle ledelsesfilosofiene og metodene til kapitalistene; Gerald Fords «fordisme», tidsstudiene, New Public Mangement, bestiller/utfører-modellen i offentlig sektor, teamwork og så videre og så videre. Alt dette er overbygning og smurning for de kapitalistiske metodene med produksjon for profitt koste hva det koste vil, sjefen bestemmer, den ansatte bøyer nakken, er du misfornøyd kan du gå og så videre. Noen sverger til pisk, andre til gulrot. Noen legger stor vekt på lykkelige ansatte, andre legger større vekt på maksimal produksjon, noen mener dette er to sider av samme sak.

Vi må forsøke å forstå denne komplekse helheten. Vi må forsøke å gripe at produksjonen er det mest grunnleggende og at praktiske resultater er avgjørende, men at uten proletariatets revolusjonære røde makt så er dette produksjon som ikke tjener folket på lang sikt. Vi må gripe at uten rød proletarisk makt er det ingen sosialisme. Og vi må knuse ikke bare borgerskapet stats og borgerskapets kultur, men også borgerskapets metoder for å organisere produksjonen. Vi må lære av fienden slik Lenin sier, men vi må ikke kopiere fienden – for da blir vi sjøl fienden. Uten røde produksjonsforhold – ingen rød makt.


Tjen Folket
14.04.2016
 

Beredskapsloven

Antikommunistiske lover åpner for despotisk styre dersom staten trues av en revolusjon.


Beredskapslovene er fem lover som ble foreslått og vedtatt på Stortinget i 1950. Disse legger til rette for en rekke fullmakter til konge og regjering i en situasjon hvor Norge er i krig, er truet med krig eller hvor regjering mener rikets selvstendighet og sikkerhet er truet. De tillater også en rekke unntak fra vanlig lov.

Lovene ble foreslått av regjeringen til Einar Gerhardsen fra Arbeiderpartiet, som i 1948 gikk til angrep på kommunistene.

Gerhardsen valgte å dra Norge inn i NATO, som den gang var en antikommunistisk allianse og var stifta av flere imperialistiske og kolonialistiske stater i Europa og Nord-Amerika. Siden den gang har NATO drept millioner av folk i blodige kriger for å rane land for ressurser og sette inn regimer som tjener alliansens interesser. Flere av disse landene vedtok i denne perioden lignende lover. I USA ble svært mange kommunister brakt inn til avhør, arrestert, fikk yrkesforbud eller ble deportert.

At disse lovene i Norge også hadde en antikommunistisk bakgrunn er det liten tvil om. Aftenposten beskrev det slik den gang lovene ble innført:

“Det er kommunistenes forakt for de grunnleggende menneskerettighetene som har gjort spørsmålet om beredskapslovene aktuelt. Hvis kommunistene hadde anerkjent det frie ord og rettsstatens forutsetninger, hadde verden i dag vært en annen og regjeringen Gerhardsen ville sikkert ikke kommet i tanker om å foreslå noen beredskapslov”.

Siden Einar Gerhardsen fikk Norge med i NATO, fulgte en periode som strakk seg over flere tiår, der kommunister i NKP og senere i SUF(m-l) og AKP(m-l) ble massivt overvåket i Norge.

Disse lovene eksisterer ennå idag.

En av lovene, “Lov om særlige rådgjerder under krig, krigsfare og liknende forhold” legger til rette for at kongen i en situasjon hvor riket er “truet” eller i krig kan gjøre vedtak av lovgivningsmessig innhold uten Stortinget. Med andre ord kan normal lov settes til side i slike situasjoner og kongen kan vedta lover slik han selv vil. Loven tillater også at folk kan arresteres på ubestemt tid uten å bli stilt for retten og uten tiltale.

“Lov om kontroll med post- og telegrafforsendelser og med telefonsamtaler” tillater overvåkning av post og telefon om det er nødvendig av hensyn til “rikets sikkerhet”.

“Lov om forbod mot samkvem med personar som har tilhald på fiendeområde o.a.” forbyr samkvem med personer, selskaper og organisasjoner i en stat Norge er i krig med.

Det er ikke uten grunn at den norske staten vedtar slike lover. Den norske staten er borgerskapets klassestat. De frykter at arbeiderklassen skal organisere seg og ta makta gjennom opprør og revolusjon. Slike lover har i flere land blitt brukt mot folk som har organisert seg på en måte som truer de klassene som styrer i samfunnet. Vage definisjoner som “rikets sikkerhet” kan alltid vris og vendes på til borgerskapets fordel, for hvems rike snakker de rike om? I revolusjonære situasjoner kan borgerskapet bruke slike lover for å slå ned på folket og kommunister med de skarpeste midlene som finnes.

Disse lovene kan også brukes hvis Norge kjemper en urettferdig og imperialistisk krig – til å slå ned på krigsmotstandere, anti-imperialister og folk som ønsker å bygge solidaritet med landet vi er i krig med – ettersom lovene forbyr samkvem med personer og organisasjoner i en stat Norge kriger med.

Noen sier at vi ikke behøver en revolusjon, fordi vi har et storting og en rettstat i Norge. Andre sier at revolusjon kan eller bør være fredelig. Men klassene som har makten i dagens stat vil ikke gi den fra seg frivillig eller uten en kamp, og beredskapslovene viser at borgerskapet bare er villig til å opprettholde det borgerlige demokratiet og rettstaten så lenge det tillater dem å beholde makten. Når makten deres er truet er de villig til å sette dette til side og bruke alle midler inkludert vold – selv under enkelte saker kan man se dette i dag. Borgerskapet er også villig til å sette sine egne lover til side om det er nødvendig for å beholde makten.

Derfor må folket organisere seg for en væpna revolusjon og ikke spre illusjoner om at borgerskapet gir seg frivillig og ikke er villig til å bruke alle midler de kan for å holde på makten.


Tjen Folket
06.04.2016
© 2016   Tjen Folket – kommunistisk forbund

Meld ut / Oppdater e-postadresse
Powered by YMLP