[saih-promo2002] Tjen Folkets nyhetsbrev #5 – 2015

Tjen Folket nyheter at tjen-folket.no
Thu Apr 30 16:19:22 CEST 2015

Dette nyhetsbrevet har bilder.
Hvis du ser bare tekst og ingen bilder, kan
du se bildeutgaven ved å følge denne lenken:
http://ymlp324.net/zD3SI4

Nyhetsbrev #5  –  2015

I dette nyhetsbrevet vil vi dekke følgende saker:

Rød Første Mai 2015
Fra Fridemokratene til Tjen Folket
Staten drukner mennesker i Middelhavet
Fra NKU og RU til Tjen Folket
Fra FpU til Tjen Folket
Fra arkivet, 16.12.2008

Knus parasittene

Tekster om krisa i kapitalismen.

Til nettbutikken ( http://tjen-folket.no/sentralt/view/11247 )

Rød Første Mai 2015

Tjen Folket inviterer venner og kamerater, alle røde, radikale og
revolusjonære til RØD FØRSTE MAI – mot rasisme og nazisme.

I fire byer danner vi RØD BLOKK i demonstrasjonstogene. Hovedparolen
er Rød Blokk mot rasisme og nazisme.

Ta kontakt med Tjen Folket om du vil hjelpe til, om du trenger mer
informasjon eller liknende. (
http://tjen-folket.no/Sentralt/view/10160 )

Video fra Rød Blokk i Trondheim 2013 (
https://www.youtube.com/watch?v=nvgR-VqtL78 )

Rapport fra Rød 1. mai i hele landet 2014 (
http://tjen-folket.no/Sentralt/view/11675 )

Oslo

* 10.00 – Frokost (kontakt for sted)
* 12.00 – Rød Blokk, oppmøte Schous plass
* Etterpå blir det middag, appeller og fest.

Bergen

* 13.00 – Frokost (kontakt for sted)
* 14.30 – Oppmøte ved den Blå steinen
* 15.00 – Rød blokk i 1. mai-toget
* 16.30 – (etter toget) Middag
* 17.00 – Åpent møte med innledning: Tjen Folket mot rasisme og
nazisme
* 18.00 – Rød scene med live musikk og Rød fest utover kvelden

Trondheim

* 11.00 – Frokost (kontakt for sted)
* 12.30 – Rød Blokk, oppmøte på Torget
* Etter toget blir det mulighet for sosialt samvær og litt mat
sammen.
* 20.00 – Rød fest

Kristiansand

* 12.00 – Rød Blokk, oppmøte på Torget

Del denne saken, inviter folk, bli med!

Vi oppfordrer til å bruke dette bildet som profilbilde på facebook:

Rød Blokk 1. mai – mot rasisme og nazisme

Tjen Folket inviterer antifascister, radikale, røde og revolusjonære
til å forene seg med oss på første mai. Første mai er
arbeiderklassens dag, det er dagen for all verdens undertrykte, det er
en dag for klassekamp og opprør.

Vi tar initiativ til å danne RØD BLOKK i demonstrasjonstog på
dagen. Vårt hovedfokus i år er kampen mot rasisme og nazisme.

Siden januar har vi deltatt aktivt i kampen mot muslimhaterne i
Pegida. Disse er enda et forsøk på å føre muslimhatet fra forum
på internett og ut i gatene. Deres nazistiske ideologi inspirerte
Breiviks terror, den inspirerte ”Heimdal-drapet” i Trondheim,
titalls brannattentater mot moskeer i Sverige, to lasermenn og en
rekke andre terrorhandlinger.

Sammen med andre nazistiske grupper utgjør disse en fysisk trussel
mot mange mennesker. De er livsfarlige, og kampen mot dem er en
regelrett sjølforsvarskamp. Og deres hets er en psykisk trussel mot
alle dem som blir offer for hatet og trakasseringen.

Muslimhatet og nazismen driver systematisk mobbing av muslimer. Og de
forsøker å bruke muslimer som syndebukk for problemer i samfunnet.
Men årsaken til fattigdom, rus og undertrykking er kapitalismen.
Dette systemet bygger på at noen få tjener seg rike på å utsuge
resten.

Dette systemet skaper de forferdelige forholdene som millioner av
mennesker forsøker å flykte fra. Dette systemet driver mennesker til
å risikere livet i små båter på Middelhavet. Og bare rasisme kan
legitimere at disse menneskene ikke umiddelbart får den hjelpen de
har rett til.

Rasismen er en tenkning for å legitimere økonomisk og politisk
undertrykking i dagens verden. Den utgir seg for å forklare hvorfor
noen er fattige og noen er rike. Men sannheten er at den dype
fattigdommen skyldes rike lands plyndring av resten av verden.

Rød Blokk setter fram et alternativ – at arbeiderklassen og folket
sjøl griper makta, at vi etablerer rød makt på gater og torg, på
skoler, arbeidsplasser og i nabolag. Alternativet er å organisere
denne makta til å overta hele samfunnet, etablere sosialisme og
kjempe for å avskaffe alle klasser og menneskers utbytting av andre
mennesker.

Rød Blokk er en revolusjonær blokk, for folkemakt mot dagens
kapitalister, byråkrater og politikere. Det er kamp for Norges
fattigste, for Norges ensomme, for alle som plages av NAV-byråkrater
og karrierepress, av stress og mas fra alle kanter om å være flinke
og lydige. For at mennesker skal få utfolde seg og frigjøre seg.

Rød Blokk er en internasjonalistisk blokk for solidaritet med Kobane
og Rojava, der den kurdiske kvinnegeriljaen går i spissen for å
bekjempe IS-fascismen. Det er en blokk mot Norge og
NATO-imperialismens trusler mot Syria, og deres krigerske innblanding
i Midt-Østen og Ukraina.

Stoltenberg og Solberg, NATOs generalsekretær og Norges
statsminister, er to fjes på det menneskefiendtlige systemet. Begge
representerer sin klasse, borgerskapet, når de utøver vold mot de
undertrykte – her hjemme og i andre land. Vi må bekjempe disse
fiendene med vår organisering og kamp.

Bli med i Rød Blokk – bli med oss – støtt Tjen Folket – for en
revolusjonær første mai!

Tjen Folket
28.04.2015

Fra Fridemokratene til Tjen Folket

Tjen Folket har intervjuet flere medlemmer av Tjen Folket som
tidligere har vært med i andre politiske organisasjoner.

Intervjuene vil bli presentert som en serie på Tjen Folkets
nettsider. Her er det tredje intervjuet med Anders.

Hvor var du med før Tjen Folket?

Jeg var med i en markedsliberalistisk tenketank som het
Fridemokratene. Gruppa sprang opprinnelig ut av Fremskrittspartiet i
1994. Den var ikke noe politisk parti, men mer en slags politisk arena
hvor folk med ulike markedsliberalistiske ideer møttes. Der fant man
tilhengere av Milton Friedman, Murray Rothbard, Ayn Rand og lignende.

Hvorfor ble du med hos dem?

Sagt veldig enkelt: En nær slektning av meg ble medlem.

Men for å utdype litt: Jeg vokste opp med politisk engasjerte
slektninger. Dessverre var disse utelukkende på høyresida politisk.
Det var trolig ikke en eneste kommunist i slekta mi. I hvertfall ikke
som jeg vet om. Og de som var sosialdemokrater gjorde veldig lite utav
seg – de virka ikke veldig engasjerte i verden rundt seg. Jeg tror
omgivelser er sterkt med på å forme mennesker. Og vi mennesker kan
jo ha mye med slekta vår å gjøre. Så for min del ble dette kildens
utspring. Det ble så klart masse grove forenklinger, fordreide
virkelighetsbilder og latterlige utelatelser på menyen gjennom
oppveksten. Det virker ganske naturlig at år etter år med
kapitalistiske virkelighetsbeskrivelser fikk en finger med i spillet
for hvordan jeg selv endte opp med å se verden. Medlemskapet mitt i
Fridemokratene ble bare den endelig kroninga av dette judaskysset av
en formingsprosess.

Hvorfor ble du med hos oss i stedet?

Jeg gled ut av Fridemokratene på grunn av uenigheter. Etterpå var
jeg som i et vakuum. Jeg hadde idéene mine, men ikke noe politisk
miljø å bruke dem i.

Etter å ha vandret på internettets veier i mange år, kom jeg over
fler og fler synspunkter som sto i stil med min egen dalende
livssituasjon. Det hele starta riktignok med å underholde meg selv,
da i regi av den høyrevridde konspiratorikeren Alex Jones. Jeg måtte
finne noe nytt, og han var et spennende tidsfordriv for en som
fortsatt var libertariansk. Deretter gikk turen videre til Webster
Tarpley – en konspirasjonsteoretiker som sådde små frø i en litt
annen politisk retning enn den mest høyrevridde som man finner hos
konspirasjonsklikken i USA. Så ramla jeg plutselig over George
Galloway sitt mesterlige oppgjør i det amerikanske senatet i 2005 –
det på et tidspunkt hvor USA virka totalt uangripelig. Jeg ble
utrolig imponert og fulgte Galloway på nettet i mange år etterpå.
Han klarte å smi en forståelse hos meg for de tinga jeg mangla, og
dro meg i land på venstresida. Et annet høydepunkt var den første
Zeitgeist-filmen, som klarte å overbevise meg om at vi kan ha et
samfunn hvor alle får det de trenger. For meg ble det som en indre
revolusjon. Bare det å kunne akseptere at jeg kunne få det jeg
trengte og at jeg ikke måtte være som en løshund… Jeg svevde
høyt og lenge etter den filmen. Til slutt kom jeg over Harpal Brar i
det britiske partiet CPGB-ML. For meg framsto han som en “ekte
kommunist” den gangen, og han gjorde sitt til at jeg gradvis klarte
å akseptere tanken på meg selv som kommunist. Med ham ble
forvandlinga nesten komplett.

Det å se meg selv som kommunist burde vel sitte langt inne – jeg
hadde jo tidligere hata kommunismen inderlig. Men som jeg har tenkt i
etterkant av denne seige snuoperasjonen så var det overraskende lett
å legge alt det gamle bak seg til slutt. År med arbeidsledighet og
utnytting i regi av kapitalismen/NAV slipte gradvis ned troen på
“det sterke individet” som “løfter verden opp på sine
skuldre”. At folk jeg kjente gikk økonomisk på trynet, gjorde
også sitt til å tenne vardene rundt meg. I et slikt landskap fikk
tankene kverne lenge og vel. Hvor var denne garantien om suksess
dersom man jobbet hardt? Hvor var muligheten til å “vinne verden”
bare viljen var sterk nok? Disse idéene var sannelig beleilige for de
få “vinnerne” i samfunnet – og veldig lammende for oss andre
som bet på kroken. Kan ett enkelt menneske mestre alt som mestres
trengs? I en materiell verden er det vel mange fysiske begrensninger,
er det ikke? Og skal liksom kapitalismen, med sin totale kamp
mennesker imellom, gjøre dette noe enklere for hver og en av oss? Å
“gjøre suksess i kapitalismen” hadde selvfølgelig vært tull
hele tiden. Selv de verste vinnerne i kapitalismens arena klarer ikke
stort selv. De er helt avhengige av at andre mennesker jobber for dem
– til underpris. Ideologien jeg hadde økonomisk råd til å
underholde i årevis, gikk konkurs i møte med fattigdommen og
fremmedgjøringa i livet mitt.

Kapitalismens individualisme – en iskald idé som er både
livsfarlig og ironisk – ble, også for meg, veien mot stupet. Jeg
skriver ironisk, fordi individualismen kanskje er den eneste
ideologien som er oppkalt etter sin fiende: individet. Det er en
ideologi som i første setning plasserer individet i et tempel, for
så i neste setning angripe det fra alle kanter. Individet er
hellig… men bare så lenge det har penger nok til å forsvare seg
mot alle disse angrepene. Det gamle tankegodset ble en selvdestruktiv
idealisme jeg bare måtte kaste av meg – en farlig vrangforestilling
som lenge hadde blånekta å ta de harde, materielle realitetene i
betraktning.

Siden jeg fortsatt hadde interesse for politikk, ble det mer og mer
åpenbart at tida var klar for å engasjere meg i “noe på
venstresida”. Omsider kontakta jeg aktuelle partier/grupper for å
få informasjon. Én av disse var Tjen Folket. De hadde jeg så vidt
fått kjennskap til via en nettavis, men på den andre sida var
plakatene deres overalt i gatene. Da jeg så de røde og hvite
plakatene føltes det utrolig slående hvor relevant budskapet var for
meg. Jeg sto jo der, midt i all dritten, og der hang altså det mest
passende svaret jeg kunne finne. Hvitt på rødt. Det virka
kraftfullt. Og riktig. Dette var muligheten til å gjøre noe med
elendigheten. Responsen fra Tjen Folket viste stor interesse for meg.
De viste at de tok meg på alvor – i motsetning til NAV. Og resten
er historie…

Det har vært ei lang reise, strekt over mange år. Jeg har ofte tenkt
at det hadde vært fint om jeg hadde fått et bedre inntrykk av
kommunismen tidligere i livet – å kunne fått høre
solskinnshistoriene isteden for skremselspropagandaen, de meningsfulle
tankerekkene isteden for den ubegrunna galskapen. Sånn ble det altså
ikke. Jeg var ikke på de rette stedene til de rette tidene – tidvis
omgitt av folk som svevde høyt på sin egen framgang og som kunne
bruke den til å understøtte troen på konkurransesamfunnet. Men
bedre seint enn aldri. Reisa førte til en veldig flott endestasjon.
Det er ikke vanskelig å se at det trengs en ekte forandring av
samfunnet, for kapitalismen fortsetter å skade mennesker daglig –
både fysisk og psykisk.

Hadde noen sagt til meg at jeg kom til å bli kommunist, så hadde jeg
ledd av slik en totalt absurd tanke.

“Jeg kommer aldri til å bli kommunist!!”

Tjen Folket
28.04.2015

Staten drukner mennesker i Middelhavet

Ikke bare skammelig at staten ikke hjelper folk, den har aktivt drevet
mennesker ned i bølgene.

Kommunister må føle kjærlighet til folket. Det skjærer oss i
hjertet når vi ser bilder og hører historier fra Middelhavet. Men
det skjærer så uendelig mye dypere, fordi vi vet at tragediene kunne
vært unngått – og at den norske staten har et tungt ansvar for
lidelsene.

All slags folk med normal empati, blir sinte og lei seg når barn på
flukt bæres livløse i land. Men alt for få tar årsakene inn over
seg. Hvor kommer disse menneskene fra? Hvorfor tar de så ufattelige
risikoer for å komme seg over vollgraven til Festning Europa?

I følge databanken ”worldbank” er følgende fem land de landene
med flest flyktninger per i dag: (
http://data.worldbank.org/indicator/SM.POP.REFG.OR?order=wbapi_data_value_2013+wbapi_data_value+wbapi_data_value-last&sort=desc
)

* Afghanistan (2,55 millioner flyktninger)
* Syria (2,46 millioner)
* Somalia (1,12 millioner)
* Sudan (649 tusen)
* DR Kongo (499 tusen)

Toppland på lista er Afghanistan, et land den norske staten har
deltatt i okkupasjonen av i 14 år. Det er tenåringer i landet som
ble født inn i NATO-okkupasjonen som har kostet titusenvis av liv og
bidratt til fortsatt flyktningstrøm fra landet.

For å gjøre skammen TOTAL så blir 9 av 10 flyktninger til Norge fra
Afghanistan avvist. Norske myndigheter hevder hovedstaden er trygg nok
sjøl for forfulgte mennesker. For fem år siden (2010) kunne
Aftenposten avsløre at staten hadde brukt 6,6 milliarder kroner på
militære ”bidrag” (krig) i Afghanistan. Nå vil regjeringa bruke
60 millioner på båter for å hjelpe noen av de som flykter fra dette
helvetet.

Krigen i Afghanistan har kostet 11,1 milliarder (
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Krigen-i-Afghanistan-har-kostet-11_1-milliarder-5356799.html
)

6600 millioner på krig på under ti år – 60 millioner på å
hjelpe flyktningene nå. Det viser med all tydelighet hva slags
umenneskelig og brutal stat vi har i dette landet. Gammel eller ny
regjering – kynismen og menneskeforakten er den samme.

Denne råtne staten har også bombet Libya sønder og sammen. Som
deltager i NATOs angrep på Libya har de ødelagt landets
infrastruktur og eskalert borgerkrigen i landet – samt drept et
ukjent antall libyere.

NRK melder at dette er årsaken til et sterkt økt antall
båtflyktninger som forsøker å komme seg fra Libya til Europa.
Flykter fra et kaotisk Libya (
http://www.nrk.no/verden/flykter-fra-et-kaotisk-libya-1.12319815 )

En slik stat må vekk – og vi trenger en ny. Vi må feie vekk den
kapitalistiske hjerteråheten, og bygge vår egen folkelige røde
arbeiderstat.

Det må også understrekes at dette ikke er et spørsmål om valgt
politikk, men om et system. Den norske staten er en del av et
imperialistisk system som må skape flyktninger. Flyktningkrisen er
ikke en ny krise. Lenge har titalls millioner levd på flukt. De
flykter fordi noen stater holder resten av verden nede. De flykter fra
krigene som de dominerende statene starter. De flykter fra nøden som
vestens selskaper gjør seg rike på.

Så lenge kapitalismen dominerer må vi leve med hjerteskjærende
bilder og fortellinger. Men det hjelper ikke dem som faller at vi
sørger – det eneste som hjelper er organisering og kamp.

Tjen Folket
22.04.2015

Fra NKU og RU til Tjen Folket

Nytt intervju i vår serie “Fra … til Tjen Folket”.

I denne serien vil bli publisere intervjuer med flere Tjen
Folket-medlemmer som tidligere har vært med i andre politiske
organisasjoner. Intervjuene blir presentert i en serie på Tjen
Folkets nettsider. Her kommer det andre intervjuet med Emil.

Hvor var du med før Tjen Folket?

Jeg har vært innom både Rød Ungdom (RU) og Norge Kommunistiske
Ungdomsforbund (NKU).

I NKU var det egentlig bare på Facebook og mail at jeg hadde noen som
helst kontakt med andre medlemmer, bortsett fra han jeg meldte meg inn
sammen med.

I RU var jeg litt involvert i miljøet i en annen by jeg har bodd i.
Men det var ikke så mye aktivitet bortsett fra noen møter, og siden
jeg tidlig gjorde det kjent at jeg var blitt med i TF var det vel
begrensa hva jeg ble invitert med på.

Hvorfor ble du med hos dem?

Jeg ble med i NKU før jeg hadde hørt om Tjen Folket. Jeg kjente til
Marx, men var ikke noe skolert politisk i det hele tatt (jeg var
faktisk imot væpna revolusjon på denne tida). Men jeg ønsket å
organisere meg og finne folk å diskutere med.

Som nevnt meldte jeg meg inn i NKU sammen med en kompis, jeg hadde
blitt kjent med ham ved at vi begynte å diskutere på en fest. Vi
kontaktet NKU sentralt, ba om å få komme i kontakt med andre
medlemmer i nærheten og ønsket å være med å bygge opp noe lokalt.
Men det var lite respons å få og vi ble litt demotiverte.

Jeg tror det var på denne tiden jeg meldte meg inn i RU, men ble
plukka opp av TF før jeg rakk å betale kontingenten.

Hvorfor ble du med hos oss i stedet?

Gjennom den samme kompisen fra NKU kom jeg i kontakt med en i TF.
Etter å ha tatt en kaffe med ham, var jeg overbevist og meldte meg
inn samme dag. Kort tid etter flytta jeg til en mindre by uten andre
medlemmer, men opplevde å få god oppfølging. Ved et par anledninger
ba jeg om å få tilsendt studiemateriell, og det ankom i posten kort
tid etterpå. Jeg fikk også besøk av sentrale medlemmer som hjalp
til med plakatopphenging og organisering av et åpent møte. Og når
jeg flytta tilbake til hjembyen ble jeg tatt imot med åpne armer.

Jo lengere jeg har vært med, jo tryggere har jeg blitt på at TF har
den riktige politiske linja. I tillegg fikk jeg veldig raskt
“goodfeel” når jeg merka hvor flinke TF-aktivistene var til å ta
vare på nye medlemmer. Nå er jeg selv med på turer til distriktene
for å pleie nye kontakter og prøver å gi dem den samme positive
opplevelsen jeg selv hadde som ny i TF.

Tjen Folket
21.04.2015

Fra FpU til Tjen Folket

Tjen Folket har intervjuet flere medlemmer av Tjen Folket som
tidligere har vært med i andre politiske organisasjoner.

Intervjuene vil bli presentert som en serie på Tjen Folkets
nettsider. Her er vårt første intervju med Stian.

Hvor var du med før Tjen Folket?

Før jeg ble med i TF var jeg med i Fremskrittspartiets ungdom (FpU).

Hvorfor ble du med hos dem?

Jeg ble med i FpU fordi de var i mot Datalagringsdirektivet.

Hvorfor ble du med hos oss i stedet?

Jeg ble med i TF fordi jeg innså at det finnes større og viktigere
ting enn Datalagringsdirektivet og mer liberale moped-lover. Det er
viktigere å kjempe for de 6000x hjemløse i Norge, enn å kjempe mot
rare lovforslag.

Tjen Folket
14.04.2015

Fra arkivet, 16.12.2008

FN-rapport forteller at sulten øker, selv om verden blir rikere

“Sulten har vokst mens verden har blitt rikere. Dessuten har det
blitt produsert mer mat enn noen gang tidligere i løpet av de siste
ti årene” sier generaldirektør for FAO, Hafez Ghanem. Men så sent
som i juni forkynte alle de 190 medlemslandene i FAO svulstig at
målet var å “utrydde sult og sikre mat for alle”. Liknende
vedtak har blitt fattet hvert år siden 1974. Men situasjonen har
altså blitt verre for verdens fattige.

Hvorfor er det slik?

Først og fremst er årsaken til dette at en håndfull store,
multinasjonale selskaper gjør matproduksjon til et av områdene hvor
de søker å oppnå maksimal profitt. Dette går på bekostning av
folks behov for å spise seg mette. De imperialistiske landene i
Europa og Nord-Amerika blir så tvunget til å åpne sine markeder for
billige importmatvarer som er produsert i lavkostland.

Dette ruinerer landbruket i landene som importerer matvarer, og gjør
at befolkningen i landene som eksporterer matvarer ikke har råd til
å betale for dem, siden det som er billig for oss i den rike delen av
verden ikke nødvendigvis er så billig for de som bor i fattigere
deler av verden. På verdensbasis har prisen på hvete doblet seg
siden 2003, og mais har blitt tre ganger så dyrt. Risprisene har
firedoblet seg.

I tillegg raserer store monopoler som de største selskapene i EU -
også det tradisjonelle landbruket i Afrika, slik at dette fører til
nedgang i matproduksjonen og store sosiale omveltninger for bønder
som tidligere klarte seg selv, men som nå må trekke inn til urbane
strøk for å leve en mer usikker tilværelse der.

Matvarekrisa fins ikke

Masseprotestene vi så i vår i land som Bangladesh, Egypt og Haiti,
var en protest mot verdens matvareproblemer. Noen matvarekrise fins
egentlig ikke – det fins mer enn nok mat. Krisen er at
storkapitalistene skal ha maksimal profitt, og at de går over lik for
å oppnå det. Men det fins et alternativ. Alle forutsetninger ligger
til rette for å produsere nok mat til hele verdens befolkning.

Fattigdom og nød har eksistert mye lenger enn kapitalismen, men under
kapitalismen har vi fått teknologi og rikdom til å dekke alle
mennesker sine grunnleggende behov. Det eneste som står i veien er
herskerklassen av politikere, byråkrater, bankdirektører og
storkapitalister.

Selv om det gamle direkte kolonisystemet er avvikla, sørger
nykolonialismen for at utbyttinga og plyndringa fortsetter.
Borgerskapet i de imperialistiske landa, ofte i samarbeid med lokale
kompradorborgerskap, kontrollerer fortsatt naturressurser, fabrikker,
kredittinstitusjoner, transport og handel, og det får enorm profitt
gjennom å utbytte arbeiderklassen i de undertrykte landa. Gapet
mellom nord og sør fortsetter å vokse, og stadig flere presses ut i
fattigdom og nød.

Tjen Folket
16.12.2008

© 2015   Tjen Folket – kommunistisk forbund