[saih-promo2002] Tjen Folkets nyhetsbrev #4 – 2018

Tjen Folket nyheter at tjen-folket.no
Thu Apr 12 22:38:10 CEST 2018


--------------------------------------------------------------------------------
Dette nyhetsbrevet har bilder.
Hvis du ser bare tekst og ingen bilder, kan
du se bildeutgaven ved å følge denne lenken:
http://ymlp40.com/zAX49f
--------------------------------------------------------------------------------


Nyhetsbrev #4  –  2018

I dette nyhetsbrevet vil vi dekke følgende saker:

Overgripere må isoleres
«Kritikk av den hegelske rettsfilosofi»
Filippinene: Om Lorenzanas påstander om «massive overgivelser»
Forsvar kamerat Dallas og kjemp for hans frihet!
India: Maoister samler tusenvis i «Praja Meli»-samlinger
Narkotika? Imperialistene gir fattigfolk skylda for eget forfall
Innlegg på 8. mars i Trondheim
Rød 8. mars 2018 mot imperialisme og patriarkat

Button: Mao

Et lite, rødt jakkemerke med portrett av formann Mao.

Til nettbutikken ( http://tjen-folket.no/sentralt/view/11247 )

Overgripere må isoleres

Tjen Folket, først og fremst ledelsen, tar sjølkritikk for å ha
gitt en plattform til overgriperen Bård Frantzen og ber kjente og
ukjente ofre om uforbeholden unnskyldning.

I desember 2011 ble Bård Eskild Frantzen ekskludert fra Tjen Folket.
Han ble ekskludert for sexistisk sjikane mot Nora Warholm. Hun var da
16 år og Frantzen kalte henne «hore» og ba henne ta livet sitt.

Dette var tredje gang han ble formelt og alvorlig disiplinert av
organisasjonen. I desember 2010 måtte han trekke seg fra alle
tillitsverv på regionsnivå etter en busstur med SOS Rasisme. Der
hadde han blant annet sjikanert flere folk og truet med å kaste en
aktivist av bussen på et tilfeldig sted i Sverige uten telefon.
Sommeren 2011 måtte han trekke seg fra alle andre tillitsverv også,
og måtte velge mellom å forlate organisasjonen eller å flytte fra
Oslo til Haugesund, etter langvarig mobbing av unge aktivister i Oslo.

I perioden før dette, fra 2007 til 2011, måtte han en rekke ganger
utforme skriftlige sjølkritikker for sin oppførsel og be om
unnskyldning overfor folk i og utenfor organisasjonen. For eksempel da
han sjikanerte generalsekretær i Rød Ungdom med sexistisk ordbruk,
og da han sjikanerte en tillitsvalgt i partiet Rødt på det groveste.
Listen over liknende overtramp kan gjøres svært lang. Vi har ingen
fullstendig oversikt over disse, men det dreier seg blant annet om en
rekke voldsomme trusler mot flere forskjellige personer.

Frantzen var mangeårig medlem av RV, Rød Ungdom og AKP før han ble
med i Tjen Folket. Der hadde han i en periode vært utmeldt og/eller
ekskludert for vold - vi tror dette var rundt år 2000. Men i 2007 var
han for lengst tilbake som medlem og hadde blitt valgt til verv i
distriktsstyret i Oslo AKP. Der var han blant annet en av de
ansvarlige for skolering av unge medlemmer i partiet.

Da han ble med i Tjen Folket fikk vi advarsler fra anonyme personer om
at han var en overgriper og en farlig person. Dette ble ikke tatt
skikkelig på alvor av oss. Dels tenkte vi at det var overdrivelser og
sladder, dels mente vi at alle kan forandre seg og må få mulighet
til å forandre seg. Vi oppsummerer nå at dette var helt feil tenkt.
Vi burde tatt dette mye mer alvorlig.

For eksempel fikk vi etter hvert vite om vold, dels svært grov vold,
mot mer og mindre tilfeldige personer. Dette burde vært behandla
alvorlig, selv om det meste lå noe tilbake i tid.

I ettertid har vi fått vite at hans oppførsel og overgrep var kjent
blant flere i RV/RU/AKP-miljøet, men at dette tilsynelatende ikke ble
tatt opp skikkelig. Det ble snakket uformelt om det, men gjennom flere
år fikk han være en del av dette miljøet (først på midten av
90-tallet og så fra omtrent 2000 til omtrent 2007). Vi har ikke
innsikt i detaljene her, men han deltok i det minste på arrangementer
i Rød Ungdom i 2000 og hadde tillitsverv i AKP de siste årene før
partiet ble nedlagt i 2007. Han var en del av det unge sosiale
miljøet i og rundt Oslo AKP på denne tida.

Det er helt vanlig i vårt samfunn at mannsjåvinister og overgripere
blir beskyttet og unnskyldt av andre. Også i politiske partier ser vi
dette – der den pedofilianklagde ordføreren for Arbeiderpartiet i
Vågå i det lengste ble beskyttet av sitt lokalparti, eller der
ordfører for Frp i Os aldri ble ekskludert og fortsatte som
ordfører, selv om han forgrep seg på en ung beruset jente på et
partiarrangement. I dag er han minister. Vi må dessverre innse at en
slik kultur også har prega vår behandling av Frantzen før vi til
slutt ekskluderte han.

Bare omtrent en måned etter eksklusjonen av Frantzen, og svært kort
tid etter at vi avslo hans søknad om å få bli medlem på nytt i
framtida (januar 2012), kontaktet han politiet og avisa Dagbladet for
å hevne seg på både Tjen Folket og SOS Rasisme. Han «bekreftet»
hetsen mot oss i media. Han «bekreftet» grovt sett innholdet i
anmeldelsene mot SOS Rasisme fra diverse myndigheter. Han ga politi
(og media) navn på kommunister og han ga dem sin versjon av hvordan
organisasjonen var bygget opp og fungerte. Utover 2012 var han flere
ganger i kontakt med journalister og etterforskere i politiet og han
var i flere samtaler med politi, media og andre myndigheter. Han ble
en ivrig angiver som gikk inn for å skade svært mange personer, og
et helt politisk miljø. Han sa han ikke ville gi seg før Tjen Folket
var vekk.

I tillegg til sjåvinistiske overgrep og angiveri, var et annet
karaktertrekk framtredende hos han; nemlig politisk opportunisme.
Frantzen var i 2006 en ivrig tilhenger av å slå RV og AKP sammen til
ett parti (partiet som ble Rødt). Denne iveren sluknet brått da han
ikke selv ble foreslått til den nye sammenslåtte ledelsen i Oslo. Da
oppsøkte han Tjen Folket og ble aktiv hos oss. I Tjen Folket var han
lenge en nærmest overivrig tilhenger av generallinja og ledelsen. Så
«ivrig» at han på eget initativ kunne trakasserte unge medlemmer
til å «følge linja» fra ledelsen. Men dette endret seg i 2010 da
kritikken mot han vokste. Etterhvert som hans posisjon ble svekka, ble
han mer og mer «politisk opposisjonell». Det endte i at han
forsøkte å bygge en fraksjon internt på et «venstre»-grunnlag
inspirert av «tredjeverdenisme» og snylterstatteoriene til danske
Gotfred Appel.

Fraksjonsvirksomheten kulminerte i at en gruppe unge medlemmer meldte
seg ut av Tjen Folket høsten 2012 og sa de skulle starte en blogg og
et magasin med navn «Illojal Europeer», inspirert av Appels teorier.
De hevdet i utmeldelsesbrevet at de ikke hadde kontakt med Frantzen,
men seinere gikk de to lederne (Mikkel Frostad og Kim Kopperud) til
media og politi, som Frantzen – og dels sammen med Frantzen. Og de
forsøkte å kuppe organisasjonen Indiasolidaritet sammen med ham. Kim
Kopperud var beviselig fortsatt i 2016 en nær venn av Frantzen.

Samtidig som Frantzen nå forfektet en «venstre»-kritikk av Tjen
Folket, ville han ha en mer høyreorientert praksis. Siden
arbeiderklassen i vesten var kjøpt opp av imperialismen, måtte Tjen
Folket heller prioritere brei front 100% og ikke-revolusjonær
agitasjon uten å utfordre makta. Denne opportunistiske praksisen
viste seg blant annet da han i en demonstrasjon mot nazister gjorde en
avtale med politi for å redde sitt eget skinn, mens andre
antifascister (fra blant annet Blitz) nektet å flytte seg og ble
arrestert.

I ettertid av eksklusjonen kom det opp en rekke historier, blant annet
om da han slo en ung aktivist og utallige episoder der han snakka om
groteske fantasier om vold, drap og tortur.

Da det kom til konfrontasjoner om hans oppførsel så kunne han
forklare denne fortellinger om tragisk oppvekst og psykiske problemer
han skulle søke hjelp mot. Han lovet å forbedre seg og kom
etterhvert med konkrete planer for hvordan dette skulle skje. Stort
sett halte han bare ut tiden, og slapp ofte unna med det.

Vi tror at de karaktertrekkene vi har pekt på her, er typiske for
denne typen menn: Sjåvinisme, sexisme, aggressiv sjikane og vold mot
personer de synes at de sjøl skal dominere (kvinner, unge folk,
utlendinger, fattigfolk). Agentvirksomhet og tysting for å selv
slippe straff, for å skaffe seg sjøl privilegier eller penger, eller
for hevn når de eksponeres som overgripere. Politisk opportunisme,
der politikken tøyes og tilpasses egne ambisjoner og interesser. En
’machiavellisk’ kynisk tilnærming til politikk.

Tjen Folkets ledelse må ta en kollektiv sjølkritikk for å ha latt
en slik person få en plattform og en organisasjon å operere
innenfor. Vi ber om unnskylding til kamerater som ble utsatt for
overgrep og sjikane. Vi ber om unnskyldning til venner av forbundet
som ble satt i forlegenhet. Og vi ber om unnskyldning til de utenfor
forbundet som ble ofre for hans sjikane og aggressive adferd. Vi hadde
et ansvar som vi tok alt for sent.

Vi må lære av dette, og vi må spre lærdommen utenfor vår
organisasjon slik at andre får en reell mulighet til å isolere
overgripere fra sine rekker. Vi skal ikke skylde på andre for våre
feil, men vi skulle ønske at AKP hadde tatt Frantzens på alvor,
ekskludert han og advart andre mot ham. Når slike saker «ordnes på
kammerset» og holdes interne så er det ypperlig for overgripere. Da
kan de gå videre til nye miljøer og utsette nye mennesker for fare.
De kan i større grad benekte og bortforklare når de konfronteres med
sin oppførsel når folk ikke kjenner til historikken, men bare ett
eller noen få eksempler.

Vi vil ta følgende lærdommer:
1. Det kan ikke være toleranse for personer som oppfører seg
arrogant og tråkker på andre folk, som sjikanerer og trakasserer.
Dette er karaktertrekk for mange overgripere. Det er en stil som må
være fremmed for alle revolusjonære, spesielt revolusjonære ledere.
Vi vil at folk skal gjøre opprør mot undertrykkere. Derfor kan ikke
vi bygge våre organisasjoner med folk som undertrykker kvinner eller
ungdom eller andre systemutsatte grupper. Og vi kan ikke overse at de
deltar i progressive organisasjoner, da deres tilstedeværelse vil
være en overhengende fare for andre folk.
2. Ved advarsler og mistanker om overgrep som mobbing, sjikane,
trusler eller vold, må den som anklages suspenderes. Så lenge saken
undersøkes kan ikke disse potensielle overgriperne inngå i
aktiviteter eller samlinger med andre aktivister, da de potensielt
utgjør en trussel mot andre. At en undersøkelse kan ta lang tid er
ikke en god unnskylding for «business as usual». Overgrep er svært
alvorlig, ikke «bare» for ofrene, men for hele organisasjonen. Det
blir vanskelig å si fra, hvis man vet at den som man vil si fra mot,
vil komme på de samme møtene og aktivitetene som deg helt til saken
er undersøkt ferdig. Hvis vedkommende er uskyldig får h*n ta denne
pausen fra organisasjonen, og heller gjøre noe annet fornuftig i
mellomtiden, i påvente av å bli frikjent.
3. Avslørte overgripere må isoleres totalt fra miljøene – både
politisk og sosialt. Det er ikke aktuelt å isolere politisk, men
inkludere sosialt. Overgripere er farlige. De utgjør en
fysisk-psykisk trussel for andre mennesker. Deres blotte nærvær
ekskluderer deres ofre fra samme miljø. Og som potensielle agenter og
angivere, utgjør de også en alvorlig sikkerhetsrisiko. Folk som
mangler skrupler og hemninger i forhold til andre menneskers liv og
helse, blir fort fiender av folket som må isoleres fra folkelige
organisasjoner.
4. Ikke bare overgripere sjøl må isoleres. Deres politiske og
sosiale omgangskrets må isoleres på samme vis. Slike personer driver
systematisk med manipulasjon og intrigemakeri. Kan de ikke sjøl
utøve makt og innflytelse, søker de den gjennom andre. Deres venner
kan heller ikke tillates å delta i progressive politiske miljøer. Om
folk ikke klarer å ta avstand fra overgripere, blir de overgriperens
medhjelpere. De gir overgriperne en plattform for nye overgrep. De
setter andre mennesker i fare, og vil bagatellisere overgrepene og
mistenkeliggjøre ofrene.

Mange ofre for overgrep vitner om at det verste ikke var selve
overgrepet, men hvordan overgriperen fikk fortsette som før og omgås
andre som ingenting var hendt. Å gi rom for overgripere kan i seg
sjøl bli et overgrep.

Det er svært farlig å stille seg likegyldig til behandlinga av slike
personer. Man setter seg i en posisjon der ens likegyldighet eller
feighet setter andre mennesker i fare. Og man føyer seg inn i
patriarkatets og klassesamfunnets lange historie med å tråkke på
ofrene og unnskylde overgriperne. Proletarisk revolusjon og rød makt,
kvinnekamp og folkemakt – står i direkte motsetning til alle former
for sjåvinisme og overgrep.

Venstreorienterte og radikale miljøer, miljø der folk sier de er mot
sexisme og sjåvinisme, må vise dette i praksis. Hvis ikke lar de
borgerlige og patriarkalske strukturer få utfolde seg hos seg sjøl.
Det blir ekskluderende og undertrykkende for alle som tråkkes på i
slike strukturer. Slike miljø blir utrygge for kvinner, skeive,
ungdom og så videre.

Man får ingen ekstra «tabbekvote» fordi man i ord tilslutter seg
kampen mot disse undertrykkende strukturene. Man skal ikke slippe unna
med sexistiske overgrep fordi man snakker som en feminist i de rette
fora. Hvilken praksis folk har er viktigere enn hvilke ord de kan og
bruker.

Vår konklusjon i Frantzen-saken er at vi ber om unnskylding til alle
som vi med våre feil har bidratt til å skade – både utenfor og
innenfor Tjen Folket. Vi innser at ikke alle vil godta denne
unnskyldningen, og vi klandrer dem ikke. Vi konkluderer videre med at
vi ikke vil vike fra vår plikt til å isolere Frantzen og hans
omgangskrets fra politisk arbeid i folkelige og progressive
organisasjoner. Vi vil advare alle radikale mot enhver befatning med
ham og hans eventuelle allierte.

Vår konklusjon generelt er at vi – og alle andre radikale miljø
– må ta alvorlig på behandlinga av overgripere. Slike mennesker er
livsfarlige for enkeltpersoner og organisasjoner. Potensielle
overgripere må suspenderes under etterforskning. Avslørte
overgripere må isoleres totalt fra miljøet. Deres omgangskrets må
også isoleres. Alt annet er feigt og farlig.

Tjen Folket
09.04.18

Overgripere må isoleres

Tjen Folket, først og fremst ledelsen, tar sjølkritikk for å ha
gitt en plattform til overgriperen Bård Frantzen og ber kjente og
ukjente ofre om uforbeholden unnskyldning.

I desember 2011 ble Bård Eskild Frantzen ekskludert fra Tjen Folket.
Han ble ekskludert for sexistisk sjikane mot Nora Warholm. Hun var da
16 år og Frantzen kalte henne «hore» og ba henne ta livet sitt (
http://www.dagbladet.no/2011/12/14/nyheter/nora_warholm_essahli/bard_eskild_frantzen/19422629/
).

Dette var tredje gang han ble formelt og alvorlig disiplinert av
organisasjonen. I desember 2010 måtte han trekke seg fra alle
tillitsverv på regionsnivå etter en busstur med SOS Rasisme. Der
hadde han blant annet sjikanert flere folk og truet med å kaste en
aktivist av bussen på et tilfeldig sted i Sverige uten telefon.
Sommeren 2011 måtte han trekke seg fra alle andre tillitsverv også,
og måtte velge mellom å forlate organisasjonen eller å flytte fra
Oslo til Haugesund, etter langvarig mobbing av unge aktivister i Oslo.

I perioden før dette, fra 2007 til 2011, måtte han en rekke ganger
utforme skriftlige sjølkritikker for sin oppførsel og be om
unnskyldning overfor folk i og utenfor organisasjonen. For eksempel da
han sjikanerte generalsekretær i Rød Ungdom med sexistisk ordbruk,
og da han sjikanerte en tillitsvalgt i partiet Rødt på det groveste.
Listen over liknende overtramp kan gjøres svært lang. Vi har ingen
fullstendig oversikt over disse, men det dreier seg blant annet om en
rekke voldsomme trusler mot flere forskjellige personer.

Frantzen var mangeårig medlem av RV, Rød Ungdom og AKP før han ble
med i Tjen Folket. Der hadde han i en periode vært utmeldt og/eller
ekskludert for vold – vi tror dette var rundt år 2000. Men i 2007
var han for lengst tilbake som medlem og hadde blitt valgt til verv i
distriktsstyret i Oslo AKP. Der var han blant annet en av de
ansvarlige for skolering av unge medlemmer i partiet.

Da han ble med i Tjen Folket fikk vi advarsler fra anonyme personer om
at han var en overgriper og en farlig person. Dette ble ikke tatt
skikkelig på alvor av oss. Dels tenkte vi at det var overdrivelser og
sladder, dels mente vi at alle kan forandre seg og må få mulighet
til å forandre seg. Vi oppsummerer nå at dette var helt feil tenkt.
Vi burde tatt dette mye mer alvorlig.

For eksempel fikk vi etter hvert vite om vold, dels svært grov vold,
mot mer og mindre tilfeldige personer. Dette burde vært behandla
alvorlig, selv om det meste lå noe tilbake i tid.

I ettertid har vi fått vite at hans oppførsel og overgrep var kjent
blant flere i RV/RU/AKP-miljøet, men at dette tilsynelatende ikke ble
tatt opp skikkelig. Det ble snakket uformelt om det, men gjennom flere
år fikk han være en del av dette miljøet (først på midten av
90-tallet og så fra omtrent 2000 til omtrent 2007). Vi har ikke
innsikt i detaljene her, men han deltok i det minste på arrangementer
i Rød Ungdom i 2000 og hadde tillitsverv i AKP de siste årene før
partiet ble nedlagt i 2007. Han var en del av det unge sosiale
miljøet i og rundt Oslo AKP på denne tida.

Det er helt vanlig i vårt samfunn at mannsjåvinister og overgripere
blir beskyttet og unnskyldt av andre. Også i politiske partier ser vi
dette – der den pedofilianklagde ordføreren for Arbeiderpartiet i
Vågå i det lengste ble beskyttet av sitt lokalparti, eller der
ordfører for Frp i Os aldri ble ekskludert og fortsatte som
ordfører, selv om han forgrep seg på en ung beruset jente på et
partiarrangement. I dag er han minister. Vi må dessverre innse at en
slik kultur også har prega vår behandling av Frantzen før vi til
slutt ekskluderte han.

Bare omtrent en måned etter eksklusjonen av Frantzen, og svært kort
tid etter at vi avslo hans søknad om å få bli medlem på nytt i
framtida (januar 2012), kontaktet han politiet og avisa Dagbladet for
å hevne seg på både Tjen Folket og SOS Rasisme. Han «bekreftet»
hetsen mot oss i media. Han «bekreftet» grovt sett innholdet i
anmeldelsene mot SOS Rasisme fra diverse myndigheter. Han ga politi
(og media) navn på kommunister og han ga dem sin versjon av hvordan
organisasjonen var bygget opp og fungerte. Utover 2012 var han flere
ganger i kontakt med journalister og etterforskere i politiet og han
var i flere samtaler med politi, media og andre myndigheter. Han ble
en ivrig angiver som gikk inn for å skade svært mange personer, og
et helt politisk miljø. Han sa han ikke ville gi seg før Tjen Folket
var vekk.

I tillegg til sjåvinistiske overgrep og angiveri, var et annet
karaktertrekk framtredende hos han; nemlig politisk opportunisme.
Frantzen var i 2006 en ivrig tilhenger av å slå RV og AKP sammen til
ett parti (partiet som ble Rødt). Denne iveren sluknet brått da han
ikke selv ble foreslått til den nye sammenslåtte ledelsen i Oslo. Da
oppsøkte han Tjen Folket og ble aktiv hos oss. I Tjen Folket var han
lenge en nærmest overivrig tilhenger av generallinja og ledelsen. Så
«ivrig» at han på eget initativ kunne trakasserte unge medlemmer
til å «følge linja» fra ledelsen. Men dette endret seg i 2010 da
kritikken mot han vokste. Etterhvert som hans posisjon ble svekka, ble
han mer og mer «politisk opposisjonell». Det endte i at han
forsøkte å bygge en fraksjon internt på et «venstre»-grunnlag
inspirert av «tredjeverdenisme» og snylterstatteoriene til danske
Gotfred Appel.

Fraksjonsvirksomheten kulminerte i at en gruppe unge medlemmer meldte
seg ut av Tjen Folket høsten 2012 og sa de skulle starte en blogg og
et magasin med navn «Illojal Europeer», inspirert av Appels teorier.
De hevdet i utmeldelsesbrevet at de ikke hadde kontakt med Frantzen,
men seinere gikk de to lederne (Mikkel Frostad og Kim Kopperud) til
media og politi, som Frantzen – og dels sammen med Frantzen. Og de
forsøkte å kuppe organisasjonen Indiasolidaritet sammen med ham. Kim
Kopperud var beviselig fortsatt i 2016 en nær venn av Frantzen.

Samtidig som Frantzen nå forfektet en «venstre»-kritikk av Tjen
Folket, ville han ha en mer høyreorientert praksis. Siden
arbeiderklassen i vesten var kjøpt opp av imperialismen, måtte Tjen
Folket heller prioritere brei front 100% og ikke-revolusjonær
agitasjon uten å utfordre makta. Denne opportunistiske praksisen
viste seg blant annet da han i en demonstrasjon mot nazister gjorde en
avtale med politi for å redde sitt eget skinn, mens andre
antifascister (fra blant annet Blitz) nektet å flytte seg og ble
arrestert.

I ettertid av eksklusjonen kom det opp en rekke historier, blant annet
om da han slo en ung aktivist og utallige episoder der han snakka om
groteske fantasier om vold, drap og tortur.

Da det kom til konfrontasjoner om hans oppførsel så kunne han
forklare denne fortellinger om tragisk oppvekst og psykiske problemer
han skulle søke hjelp mot. Han lovet å forbedre seg og kom
etterhvert med konkrete planer for hvordan dette skulle skje. Stort
sett halte han bare ut tiden, og slapp ofte unna med det.

Vi tror at de karaktertrekkene vi har pekt på her, er typiske for
denne typen menn: Sjåvinisme, sexisme, aggressiv sjikane og vold mot
personer de synes at de sjøl skal dominere (kvinner, unge folk,
utlendinger, fattigfolk). Agentvirksomhet og tysting for å selv
slippe straff, for å skaffe seg sjøl privilegier eller penger, eller
for hevn når de eksponeres som overgripere. Politisk opportunisme,
der politikken tøyes og tilpasses egne ambisjoner og interesser. En
’machiavellisk’ kynisk tilnærming til politikk.

Tjen Folkets ledelse må ta en kollektiv sjølkritikk for å ha latt
en slik person få en plattform og en organisasjon å operere
innenfor. Vi ber om unnskylding til kamerater som ble utsatt for
overgrep og sjikane. Vi ber om unnskyldning til venner av forbundet
som ble satt i forlegenhet. Og vi ber om unnskyldning til de utenfor
forbundet som ble ofre for hans sjikane og aggressive adferd. Vi hadde
et ansvar som vi tok alt for sent.

Vi må lære av dette, og vi må spre lærdommen utenfor vår
organisasjon slik at andre får en reell mulighet til å isolere
overgripere fra sine rekker. Vi skal ikke skylde på andre for våre
feil, men vi skulle ønske at AKP hadde tatt Frantzens på alvor,
ekskludert han og advart andre mot ham. Når slike saker «ordnes på
kammerset» og holdes interne så er det ypperlig for overgripere. Da
kan de gå videre til nye miljøer og utsette nye mennesker for fare.
De kan i større grad benekte og bortforklare når de konfronteres med
sin oppførsel når folk ikke kjenner til historikken, men bare ett
eller noen få eksempler.

Vi vil ta følgende lærdommer:

* Det kan ikke være toleranse for personer som oppfører seg
arrogant og tråkker på andre folk, som sjikanerer og trakasserer.
Dette er karaktertrekk for mange overgripere. Det er en stil som må
være fremmed for alle revolusjonære, spesielt revolusjonære ledere.
Vi vil at folk skal gjøre opprør mot undertrykkere. Derfor kan ikke
vi bygge våre organisasjoner med folk som undertrykker kvinner eller
ungdom eller andre systemutsatte grupper. Og vi kan ikke overse at de
deltar i progressive organisasjoner, da deres tilstedeværelse vil
være en overhengende fare for andre folk.
* Ved advarsler og mistanker om overgrep som mobbing, sjikane,
trusler eller vold, må den som anklages suspenderes. Så lenge saken
undersøkes kan ikke disse potensielle overgriperne inngå i
aktiviteter eller samlinger med andre aktivister, da de potensielt
utgjør en trussel mot andre. At en undersøkelse kan ta lang tid er
ikke en god unnskylding for «business as usual». Overgrep er svært
alvorlig, ikke «bare» for ofrene, men for hele organisasjonen. Det
blir vanskelig å si fra, hvis man vet at den som man vil si fra mot,
vil komme på de samme møtene og aktivitetene som deg helt til saken
er undersøkt ferdig. Hvis vedkommende er uskyldig får h*n ta denne
pausen fra organisasjonen, og heller gjøre noe annet fornuftig i
mellomtiden, i påvente av å bli frikjent.
* Avslørte overgripere må isoleres totalt fra miljøene – både
politisk og sosialt. Det er ikke aktuelt å isolere politisk, men
inkludere sosialt. Overgripere er farlige. De utgjør en
fysisk-psykisk trussel for andre mennesker. Deres blotte nærvær
ekskluderer deres ofre fra samme miljø. Og som potensielle agenter og
angivere, utgjør de også en alvorlig sikkerhetsrisiko. Folk som
mangler skrupler og hemninger i forhold til andre menneskers liv og
helse, blir fort fiender av folket som må isoleres fra folkelige
organisasjoner.
* Ikke bare overgripere sjøl må isoleres. Deres politiske og
sosiale omgangskrets må isoleres på samme vis. Slike personer driver
systematisk med manipulasjon og intrigemakeri. Kan de ikke sjøl
utøve makt og innflytelse, søker de den gjennom andre. Deres venner
kan heller ikke tillates å delta i progressive politiske miljøer. Om
folk ikke klarer å ta avstand fra overgripere, blir de overgriperens
medhjelpere. De gir overgriperne en plattform for nye overgrep. De
setter andre mennesker i fare, og vil bagatellisere overgrepene og
mistenkeliggjøre ofrene.

Mange ofre for overgrep vitner om at det verste ikke var selve
overgrepet, men hvordan overgriperen fikk fortsette som før og omgås
andre som ingenting var hendt. Å gi rom for overgripere kan i seg
sjøl bli et overgrep.

Det er svært farlig å stille seg likegyldig til behandlinga av slike
personer. Man setter seg i en posisjon der ens likegyldighet eller
feighet setter andre mennesker i fare. Og man føyer seg inn i
patriarkatets og klassesamfunnets lange historie med å tråkke på
ofrene og unnskylde overgriperne. Proletarisk revolusjon og rød makt,
kvinnekamp og folkemakt – står i direkte motsetning til alle former
for sjåvinisme og overgrep.

Venstreorienterte og radikale miljøer, miljø der folk sier de er mot
sexisme og sjåvinisme, må vise dette i praksis. Hvis ikke lar de
borgerlige og patriarkalske strukturer få utfolde seg hos seg sjøl.
Det blir ekskluderende og undertrykkende for alle som tråkkes på i
slike strukturer. Slike miljø blir utrygge for kvinner, skeive,
ungdom og så videre.

Man får ingen ekstra «tabbekvote» fordi man i ord tilslutter seg
kampen mot disse undertrykkende strukturene. Man skal ikke slippe unna
med sexistiske overgrep fordi man snakker som en feminist i de rette
fora. Hvilken praksis folk har er viktigere enn hvilke ord de kan og
bruker.

Vår konklusjon i Frantzen-saken er at vi ber om unnskylding til alle
som vi med våre feil har bidratt til å skade – både utenfor og
innenfor Tjen Folket. Vi innser at ikke alle vil godta denne
unnskyldningen, og vi klandrer dem ikke. Vi konkluderer videre med at
vi ikke vil vike fra vår plikt til å isolere Frantzen og hans
omgangskrets fra politisk arbeid i folkelige og progressive
organisasjoner. Vi vil advare alle radikale mot enhver befatning med
ham og hans eventuelle allierte.

Vår konklusjon generelt er at vi – og alle andre radikale miljø
– må ta alvorlig på behandlinga av overgripere. Slike mennesker er
livsfarlige for enkeltpersoner og organisasjoner. Potensielle
overgripere må suspenderes under etterforskning. Avslørte
overgripere må isoleres totalt fra miljøet. Deres omgangskrets må
også isoleres. Alt annet er feigt og farlig.

Tjen Folket
09.04.18

«Kritikk av den hegelske rettsfilosofi»

Karl Marx’ klassiske tekst «Kritikk av den hegelske rettsfilosofi»
ble første gang utgitt i Deutsch-Französische Jahrbücher, 1844 i
Paris. Den foreliggende versjonen er transkribert fra Verker i utvalg
bind I utgitt på Pax forlag i 1970.

Innledning

For Tysklands vedkommende er kritikken av religionen i det vesentlige
tilendebrakt, og kritikken av religionen er forutsetningen for all
kritikk.

Feiltakelsens profane eksistens er kompromittert etter at dens
himmelske oratio pro aris et focis er blitt motbevist. Mennesket, som
i himmelens fantastiske virkelighet, hvor det lette etter et
overmenneske, har bare funnet et gjenskinn av seg selv, vil ikke
lenger være fornøyd med bare å finne et skinn av seg selv, bare et
umenneske, hvor det leter etter og må lete etter sin sanne
virkelighet.

Grunnlaget for den irreligiøse kritikk er: Det er mennesket som
skaper religionen, ikke religionen som lager mennesket. Religionen er
da menneskets egen bevissthet og selvfølelse når mennesket enten
ikke har funnet seg selv ennå eller har mistet seg selv igjen. Men
mennesket er ikke noe abstrakt vesen som sitter utenfor verden.
Mennesket, det er menneskets verden, stat, samfunn. Denne stat, dette
samfunn produserer religionen, en forvrengt verdensbevissthet, fordi
de er en forvrengt verden. Religionen er denne verdens almene teori,
dens encyklopediske ledetråd, dens logikk i populær form, dens
spiritualistiske æresfølelse, dens entusiasme, dens moralske
sanksjon, dens høytidelige supplement, dens alminnelige trøst og
rettferdiggjørelse. Den er den fantastiske virkeliggjøring av det
menneskelige vesen fordi det menneskelige vesen ikke eier noen sann
virkelighet. Kampen mot religionen er således indirekte kampen mot
den verden hvis åndelige aroma religionen er.

Les hele artikkelen her...

Tjen Folket
06.04.18

«Kritikk av den hegelske rettsfilosofi»

Karl Marx’ klassiske tekst «Kritikk av den hegelske rettsfilosofi»
ble første gang utgitt i Deutsch-Französische Jahrbücher, 1844 i
Paris. Den foreliggende versjonen er transkribert fra Verker i utvalg
bind I utgitt på Pax forlag i 1970.

Innledning

For Tysklands vedkommende er kritikken av religionen i det vesentlige
tilendebrakt, og kritikken av religionen er forutsetningen for all
kritikk.

Feiltakelsens profane eksistens er kompromittert etter at dens
himmelske oratio pro aris et focis er blitt motbevist. Mennesket, som
i himmelens fantastiske virkelighet, hvor det lette etter et
overmenneske, har bare funnet et gjenskinn av seg selv, vil ikke
lenger være fornøyd med bare å finne et skinn av seg selv, bare et
umenneske, hvor det leter etter og må lete etter sin sanne
virkelighet.

Grunnlaget for den irreligiøse kritikk er: Det er mennesket som
skaper religionen, ikke religionen som lager mennesket. Religionen er
da menneskets egen bevissthet og selvfølelse når mennesket enten
ikke har funnet seg selv ennå eller har mistet seg selv igjen. Men
mennesket er ikke noe abstrakt vesen som sitter utenfor verden.
Mennesket, det er menneskets verden, stat, samfunn. Denne stat, dette
samfunn produserer religionen, en forvrengt verdensbevissthet, fordi
de er en forvrengt verden. Religionen er denne verdens almene teori,
dens encyklopediske ledetråd, dens logikk i populær form, dens
spiritualistiske æresfølelse, dens entusiasme, dens moralske
sanksjon, dens høytidelige supplement, dens alminnelige trøst og
rettferdiggjørelse. Den er den fantastiske virkeliggjøring av det
menneskelige vesen fordi det menneskelige vesen ikke eier noen sann
virkelighet. Kampen mot religionen er således indirekte kampen mot
den verden hvis åndelige aroma religionen er.

Les hele artikkelen her... (
https://tjen-folket.no/Sentralt/view/12698 )

Tjen Folket
06.04.18

Filippinene: Om Lorenzanas påstander om «massive overgivelser»

Dette er en oversatt uttalelse fra Den nasjonaldemokratiske fronten
på Filippinene (NFDP). Den er ikke skrevet av Tjen Folket, og
representerer ikke nødvendigvis forbundets syn. Formålet er å
bringe nyheter om internasjonale folkekriger til norske lesere.

Noen forkortelser: NPA - New People’s Army (Den nye folkehæren,
revolusjonær folkehær, o.a.)
AFP - Armed Forces of the Philippines (Filippinenes væpnede styrker,
statlig hær, o.a.)
Filippinene: Om Lorenzanas påstander om «massive overgivelser»

Lorenzana insisterer at det nå er 4356 «NPA-overgitte». Om denne
«trenden av massive overgivelser», som han hevder, fortsetter, vil
det være opp mot 10.000 «overgitte NPA-soldater» innen midten av
året. «Gratulasjoner!» til Lorenzana og Duterte er altså på sin
plass, siden de innen juni vil ha bekjempet NPA minst to ganger
(basert på AFPs estimat på 3700 medlemmer av NPA i starten av 2018).
Kanskje han vil tillate oss å spørre: vil AFP fortsatt behøve å
rekruttere voldsomme 15000 nye soldater?

Det finnes, selvfølgelig, noen NPA-medlemmer som har overgitt seg.
Det nektes ikke for dette. Det er krigens naturlige gang. Ja,
riktignok finnes Noel Legazpi, som en gang tjente som talsperson i
NDFP in Far South Mindanao, men som nå taler for Duterte.

Sannheten er at Lorenzana tilslører at over 99% av hans påståtte
«NPA-overgitte» faktisk er sivile beboere av bygder og landsbyer.
Hans sammenfatning lyder slik:

626 - NPA-regulære eller «Sangay sa Partido Lokal»
3730 - Militia ng Bayan, medlemmer av underjordiske
masseorganisasjoner og støttespillere i massene

Utenom «NPA-regulære», som Lorenzana ikke oppgir noe eksakt tall
over, hører alle de andre kategoriene til ubevæpnede sivile i bygder
og landsbyer, men som Lorenzana bekvemt legger fram som «medlemmer av
NPA».

Disse tusener av barrio-beboere har ikke blitt stilt for retten, og
det har heller ikke blitt fremmet beviser mot dem. Alt er basert på
AFPs «etterretning», hvor de mistenker barriofolket til å være
støttende til NPA. I de fleste tilfeller ble de bare rundet opp av
soldater, tvunget til å signere blanke «oppmøtelister» og deretter
paradert.

Vi forventer at Lorenzana vil finne på større og større tall,
spesielt etter å ha sagt at NPAs støtte blant massene er «enorm».
Han kan bedra folket så mye han bare ønsker. Men han kan ikke gjøre
dette på bekostning av folkets rettigheter. Han og Duterte, og
militæret og forsvarets gradvise framrykning, vil bli stilt til
ansvar for overgrepene.

Kilder:

https://www.ndfp.org/on-lorenzana-massive-surrender-claims/

Tjen Folket
28.03.18

Filippinene: Om Lorenzanas påstander om «massive overgivelser»

Dette er en oversatt uttalelse fra Den nasjonaldemokratiske fronten
på Filippinene (NFDP). Den er ikke skrevet av Tjen Folket, og
representerer ikke nødvendigvis forbundets syn. Formålet er å
bringe nyheter om internasjonale folkekriger til norske lesere.

Noen forkortelser:
NPA - New People’s Army (Den nye folkehæren, revolusjonær
folkehær, o.a.)
AFP - Armed Forces of the Philippines (Filippinenes væpnede styrker,
statlig hær, o.a.)

Lorenzana insisterer at det nå er 4356 «NPA-overgitte». Om denne
«trenden av massive overgivelser», som han hevder, fortsetter, vil
det være opp mot 10.000 «overgitte NPA-soldater» innen midten av
året. «Gratulasjoner!» til Lorenzana og Duterte er altså på sin
plass, siden de innen juni vil ha bekjempet NPA minst to ganger
(basert på AFPs estimat på 3700 medlemmer av NPA i starten av 2018).
Kanskje han vil tillate oss å spørre: vil AFP fortsatt behøve å
rekruttere så mange som 15.000 nye soldater?

Det finnes, selvfølgelig, noen NPA-medlemmer som har overgitt seg.
Det nektes ikke for dette. Det er krigens naturlige gang. Ja,
riktignok finnes Noel Legazpi, som en gang tjente som talsperson i
NDFP in Far South Mindanao, men som nå taler for Duterte.

Sannheten er at Lorenzana tilslører at over 99% av hans påståtte
«NPA-overgitte» faktisk er sivile beboere av bygder og landsbyer.
Hans sammenfatning lyder slik:

* 626 - NPA-regulære eller «Sangay sa Partido Lokal»
* 3730 - Militia ng Bayan, medlemmer av underjordiske
masseorganisasjoner og støttespillere i massene

Utenom «NPA-regulære», som Lorenzana ikke oppgir noe eksakt tall
over, hører alle de andre kategoriene til ubevæpnede sivile i bygder
og landsbyer, men som Lorenzana bekvemt legger fram som «medlemmer av
NPA».

Disse tusener av barrio-beboere har ikke blitt stilt for retten, og
det har heller ikke blitt fremmet beviser mot dem. Alt er basert på
AFPs «etterretning», hvor de mistenker barriofolket å være
støttende til NPA. I de fleste tilfeller ble de bare hanket inn av
soldater, tvunget til å signere blanke «oppmøtelister» og deretter
paradert.

Vi forventer at Lorenzana vil finne på større og større tall,
spesielt etter å ha sagt at NPAs støtte blant massene er «enorm».
Han kan bedra folket så mye han bare ønsker. Men han kan ikke gjøre
dette på bekostning av folkets rettigheter. Han og Duterte, og
militæret og forsvarets gradvise framrykning, vil bli stilt til
ansvar for overgrepene.

Kilder:

https://www.ndfp.org/on-lorenzana-massive-surrender-claims/ (
https://www.ndfp.org/on-lorenzana-massive-surrender-claims/ )

Tjen Folket
28.03.18

Forsvar kamerat Dallas og kjemp for hans frihet!

Austin, Texas, USA: I en fersk uttalelse skriver de amerikanske
kommunistene i Red Guards Austin sterkt og rørende om kamerat Dallas,
en aktivist som nylig har blitt arrestert av det amerikanske politiet.

Hans gravide forlovede ble også arrestert, men er nå sluppet løs.

Uttalelsen uttrykker stor støtte og solidaritet til kameraten, og er
en sterk oppfordring til kamp, en erklæring av standhaftig mot og en
oppfordring til å følge eksempelet til en revolusjonær aktivist med
et stort hjerte for massene, et enormt aktivitetsnivå, og en stor
oppofrelse og dedikasjon til kampen.

De skriver:
«Som enhver som har kjent Dallas kan fortelle deg, er han en mann som
ikke søker noen hyllest, og som virkelig legemliggjør den
revolusjonære ånden Mao omtaler i talen «Tjen folket», en som gir
hele sitt liv og seg selv i tjeneste for massene».

Les hele artikkelen her...

Tjen Folket
20.03.18

Forsvar kamerat Dallas og kjemp for hans frihet!

Austin, Texas, USA: I en fersk uttalelse skriver de amerikanske
kommunistene i Red Guards Austin (
https://redguardsaustin.wordpress.com/ ) sterkt og rørende om kamerat
Dallas, en aktivist som nylig har blitt arrestert av det amerikanske
politiet.

Hans gravide forlovede ble også arrestert, men er nå sluppet løs.

Uttalelsen uttrykker stor støtte og solidaritet til kameraten, og er
en sterk oppfordring til kamp, en erklæring av standhaftig mot og en
oppfordring til å følge eksempelet til en revolusjonær aktivist med
et stort hjerte for massene, et enormt aktivitetsnivå, og en stor
oppofrelse og dedikasjon til kampen.

De skriver:
«Som enhver som har kjent Dallas kan fortelle deg, er han en mann som
ikke søker noen hyllest, og som virkelig legemliggjør den
revolusjonære ånden Mao omtaler i talen “Tjen folket”, en som
gir hele sitt liv og seg selv i tjeneste for massene».

Les hele artikkelen her... (
https://tjen-folket.no/Sentralt/view/12690 )

Tjen Folket
20.03.18

India: Maoister samler tusenvis i «Praja Meli»-samlinger

Malkangiri: Myndighetene gjennomfører offensiver for å knuse det de
kaller «trusler fra ekstremistene på venstrefløyen». Samtidig
organiniserte maoistene en «Praja Meli», en samling av
landsbybeboere, for å samle folkelig støtte for sin revolusjonære
kamp.

Kilder har til den borgerlige nyhetsavisen Odishatv.in oppgitt at nær
tre tusen kvinner og menn fra lokale stammer har samlet seg i
Cheruberuskogen, som ligger i de avskårne områdene i
Malkangiridistriktet langs grensen mellom Odisha og Andra Pradesh,
etter oppfordringer fra den maoistiske toppkommandanten Ora Nageswar
Rao.

I samlingene holdt Nageswar og hans brigade taler som oppfordret
lokalbefolkningen om å tilslutte seg protestene mot politiet og deres
antimaoistiske operasjoner, og avholdt diskusjoner om drikkevann,
elektrisitet og transport. I samlingen ble det observert tusener av
stammemedlemmer, inklusivt kvinner og ungdommer, som svingte
tradisjonelle våpen.

Myndighetene har fremholdt at maoistisk vold har minket drastisk de
siste årene, men de omtalte samlingene har reist en god del
spørsmål. Et kjapt blikk på de siste månedenes rapporter fra
borgerlige aviser, flere oversatt til norsk og publisert på våre
nettsider, viser også at maoistene har gjennomført flere harde
angrep mot politiet, militæret og bedrifter som bedriver plyndring i
lokalområdene. Dette rimer dårlig med politiets rapporter om voldsom
tilbakegang for maoistene, og flere stiller spørsmål om politiet
lyver for å demoralisere deres kadre og sympatisører.

Kilder:

http://odishatv.in/odisha/body-slider/maoists-hold-huge-praja-meli-to-mobilise-public-support-282823

http://www.redspark.nu/en/peoples-war/india/maoists-hold-huge-praja-meli-to-mobilise-public-support/

Tjen Folket
19.03.18

India: Maoister samler tusenvis i «Praja Meli»-samlinger

Malkangiri: Myndighetene gjennomfører offensiver for å knuse det de
kaller «trusler fra ekstremistene på venstrefløyen». Samtidig
organiniserte maoistene en «Praja Meli», en samling av
landsbybeboere, for å samle folkelig støtte for sin revolusjonære
kamp.

Kilder har til den borgerlige nyhetsavisen Odishatv.in oppgitt at nær
tre tusen kvinner og menn fra lokale stammer har samlet seg i
Cheruberuskogen, som ligger i de avskårne områdene i
Malkangiridistriktet langs grensen mellom Odisha og Andra Pradesh,
etter oppfordringer fra den maoistiske toppkommandanten Ora Nageswar
Rao.

I samlingene holdt Nageswar og hans brigade taler som oppfordret
lokalbefolkningen om å tilslutte seg protestene mot politiet og deres
antimaoistiske operasjoner, og avholdt diskusjoner om drikkevann,
elektrisitet og transport. I samlingen ble det observert tusener av
stammemedlemmer, inklusivt kvinner og ungdommer, som svingte
tradisjonelle våpen.

Myndighetene har fremholdt at maoistisk vold har minket drastisk de
siste årene, men de omtalte samlingene har reist en god del
spørsmål. Et kjapt blikk på de siste månedenes rapporter fra
borgerlige aviser, flere oversatt til norsk og publisert på våre
nettsider, viser også at maoistene har gjennomført flere harde
angrep mot politiet, militæret og bedrifter som bedriver plyndring i
lokalområdene. Dette rimer dårlig med politiets rapporter om voldsom
tilbakegang for maoistene, og flere stiller spørsmål om politiet
lyver for å demoralisere deres kadre og sympatisører.

Kilder:

http://odishatv.in/odisha/body-slider/maoists-hold-huge-praja-meli-to-mobilise-public-support-282823

http://www.redspark.nu/en/peoples-war/india/maoists-hold-huge-praja-meli-to-mobilise-public-support/

Tjen Folket
19.03.18

Narkotika? Imperialistene gir fattigfolk skylda for eget forfall

Av en aktivist i Tjen Folket.

Når narkotika er tema i offentlig debatt eller media, går fokuset
raskt til fattigfolk. Enten til fattige junkier eller til
fattigbønder i land som Afghanistan, Marokko og Colombia. I flere
tiår år har USA ført «krigen mot narkotika». Og denne er blitt
fulgt opp med «krigen mot terrorisme». De er også slått sammen,
når imperialistene har snakket om «narkoterrorisme» i
Latin-Amerika. Disse propagandakrigene har vært et påskudd for å
sende amerikanske våpen, amerikanske «militære rådgivere»
(soldater) og enorme summer øremerket krig mot folkelige bevegelser
og geriljaer på landsbygda. De har fungert som begrunnelse for å
vold mot USAs fiender, og for å ivareta imperiets interesser.

Les hele artikkelen her...

Tjen Folket
14.03.18

Narkotika? Imperialistene gir fattigfolk skylda for eget forfall

Av en aktivist i Tjen Folket.

Når narkotika er tema i offentlig debatt eller media, går fokuset
raskt til fattigfolk. Enten til fattige junkier eller til
fattigbønder i land som Afghanistan, Marokko og Colombia. I flere
tiår har USA ført «krigen mot narkotika». Og denne er blitt fulgt
opp med «krigen mot terrorisme». De er også slått sammen, når
imperialistene har snakket om «narkoterrorisme» i Latin-Amerika.
Disse propagandakrigene har vært et påskudd for å sende amerikanske
våpen, amerikanske «militære rådgivere» (soldater) og enorme
summer øremerket krig mot folkelige bevegelser og geriljaer på
landsbygda. De har fungert som begrunnelse for å vold mot USAs
fiender, og for å ivareta imperiets interesser.

Les hele artikkelen her... (
https://tjen-folket.no/Sentralt/view/12686 )

Tjen Folket
14.03.18

Innlegg på 8. mars i Trondheim

Av en aktivist på vegne av Tjen Folket og Rød Blokk 8. Mars i
Trondheim. Manus for innlegg på Rødt Forum.

Jeg skal snakke om vår hovedparole i dag - mot imperialismen - og om
proletær feminisme. Etter innledningen håper vi på livlig
diskusjon, spørsmål, kritikk og forskjellige synspunkter.

Hvorfor “knus imperialismen”?

Imperialismen er kapitalismen i sin siste og høyeste fase. Verden har
vært inne i denne i fasen over 100 år. Imperialisme er systemet der
noen stater og selskaper undertrykker og utbytter verdens fattigste
land og folk. Rikdom kommer fra fattigdom. Når store selskaper i
vesten tjener enorme profitter på å selge klær eller møbler i
Norge, så er det mulig fordi arbeiderne som lager dette, får elendig
betalt. Når folk har råd til å kjøpe mobiltelefoner annahvert år
i Norge, så er det fordi det er små afrikanske barn som graver fram
koltan og andre mineraler som brukes i telefonene, fra livsfarlige
gruver i Kongo.

Imperialisme er systemet som gjør at noen få sterke stater og
selskaper, kriger om makt og markeder. De bruker andre land som arena
for sine proxy-kriger. Som når USA og Russland, Saudi Arabia og Iran,
rivaliserer i brutale kriger i Syria og Jemen. Imperialisme må føre
til krig, fordi alle markedene og alle landområdene er delt mellom
stormaktene. For å vokse må de ta andeler fra andre. Og det
kapitalistiske systemet er avhengig av vekst. Krig er derfor en
nødvendig følge av imperialisme - akkurat som okkupasjon og
kolonialisme er det.

Imperialismen er den største fienden til flertallet av verdens
kvinner. Den er trusselen mot deres liv, mot deres helse, mot
miljøet, mot sikkerhet og alt annet som er viktig for folk.
Imperialismen er det eneste som står i veien for å løse alle de
viktigste problemene i samfunnet. Og den norske staten og kapitalen er
imperialistisk. De tjener enorme profitter på ressurser i land som
Angola, Nepal og Chile. De bombet Libya og deltar i NATO-okkupasjonen
av Afghanistan.

På bakgrunn av dette reiser vi kampen mot imperialismen som hovedsak
på 8. mars.

Hva er proletær feminisme?

Vi maoister ser at dagens mannsmakt, patriarkatet, er en del av den
imperialistiske kapitalismen. Dette systemet har tatt opp i seg
mannsmakta fra tidligere tider og gjort den til en del av seg sjøl.
Dette er et integrert system i dag, og ikke adskilte parallelle
systemer.

Motsigelsen mellom kvinner og menn er ikke den grunnleggende
motsigelsen i den imperialistiske kapitalismen. Den grunnleggende
motsigelsen i dette systemet finner vi i systemets økonomiske basis,
i motsigelsen mellom samfunnsmessig produksjon og kapitalistisk
tilegnelse. Denne motsigelsen i basis uttrykkes i klassekampen mellom
borgerskap og proletariat. Skal hele dette systemet avskaffes må
klassekampen føres til ende ved at proletariatet tar makta og
avskaffer klassene for alltid. Det vil si at patriarkatet ikke kan
avskaffes - uten at proletariatet gjør revolusjon og skaper
kommunisme.

Alle mennesker deles i klasser. Det gjelder også kvinner. Og i dette
systemet er klasse viktigere enn kjønn. En fattig arbeiderkvinne
lever et helt annet liv enn en rik borgerlig kvinne. Derfor finnes det
forskjellige retninger i feminismen, og de som dominerer er i dag
borgerlige og småborgerlige retninger.

Disse fremmer forskjellige feilaktige forestillinger, for eksempel:
- å se motsigelsen mellom menn og kvinner som den grunnleggende
motsigelsen,
- å se alle menn som alle kvinners fiender,
- å forklare kvinneundertrykking med biologiske forskjeller, ikke med
produksjon og politikk,
- å forklare kvinneundertrykking med kultur, og tro den kan avskaffes
med kulturkamp aleine,
- i forlengelse av dette, for lite eller ikke noe fokus på økonomi
og politikk,
- kun fokus på lover og formell juridisk likestilling,
- sekterisk separatisme fra massene og fra menn og forsøk på å
bygge små idealsamfunn,
- reformisme og pasifisme, være mot disiplin, militans, revolusjon og
kamp,
- imperialisme og rasisme, være for NATO, sjåvinister mot muslimer,
for kvinnelige soldater,

Mot dette må proletær feminisme bety:
- å rette angrepene først og fremst staten og borgerskapet,
- å sekundært rette angrepene mot spesielt reaksjonære grupper, som
fascister,
- å fokusere på saker som angår massene av kvinner, først og
fremst proletære kvinner,
- å ikke fokusere først og fremst på saker som først og fremst
angår hvite, velstående og høyt utdanna kvinner,
- å se at for massene av kvinner er tunge og dårlig betalte jobber,
barnevelferd, skjønnhetstyranni og vold mot kvinner eksempler på
viktige saker,
- å se at kvotering til bedriftsstyrer og skattefradrag for hushjelp
er saker for borgerskapets kvinner som ikke er har noe positivt å si
for proletære kvinner,
- å se at ikke alle krav om ”likestilling” er riktige krav, for
eksempel er det et svik mot verdens fattigste folk å støtte
militærets rekruttering av kvinner til imperialistisk krig,
- å utvikle radikale og militante metoder i kvinnekampen som
utfordrer mannsjåvinismens framstilling av kvinner som passive og
fredelige,
- for folkelig massekamp, i stedet for isolasjon i ”perfekte”
smågrupper med fokus på selvutvikling overdrevent fokus på intern
kultur,
- å dyrke disiplin, militans og kamp, som ledd i strategien for
langvarig folkekrig for kommunismen,
- fokus på produksjon og politikk betyr ikke at man ikke kjemper om
kultur, for eksempel vil vi bekjempe skjønnhetstyranni, kroppshysteri
og pornokultur som er svært håndfaste uttrykk for undertrykking av
kvinner,
- å bruke marxismen-leninismen-maoismen (MLM) i alt vårt arbeid, å
bruke masselinja, demokratisk sentralisme og våre andre
arbeidsmetoder også i denne kampen, fordi bare den kommunistiske
kampen kan knuse patriarkatet og kapitalismen.

Avslutningsvis vil jeg si noe mer om militans og disiplin. Særlig i
et patriarkat, der menns vold mot kvinner er et enormt problem og der
systemet fremmer forestillinger om svake kvinner og dominante menn, er
det viktig at kvinner organiserer seg militant og disiplinert. Å
overlate fysisk arbeid, idrett eller militant organisering til menn,
er å tilpasse seg til patriarkatet og gjør kvinner sårbare. Som
motsetning ser vi at i folkekrigene i Peru, Filippinene og India,
frigjør kvinner seg gjennom den revolusjonære krigen. Der kvinner
organiseres som soldater, marsjerer kvinnefrigjøringen fram der de
røde kvinnene marsjerer.

I løpet av den neste måneden starter vi opp en studiegruppe i
proletær feminisme. Vi ønsker nye folk velkommen med i denne og
håper dere vil organisere dere sammen med oss.

Rød front!

Tjen Folket
13.03.18

Innlegg på 8. mars i Trondheim

Av en aktivist på vegne av Tjen Folket og Rød Blokk 8. Mars i
Trondheim. Manus for innlegg på Rødt Forum.

Jeg skal snakke om vår hovedparole i dag – mot imperialismen – og
om proletær feminisme. Etter innledningen håper vi på livlig
diskusjon, spørsmål, kritikk og forskjellige synspunkter.

Hvorfor «knus imperialismen»?

Imperialismen er kapitalismen i sin siste og høyeste fase. Verden har
vært inne i denne fasen i over 100 år. Imperialisme er systemet der
noen stater og selskaper undertrykker og utbytter verdens fattigste
land og folk. Rikdom kommer fra fattigdom. Når store selskaper i
vesten tjener enorme profitter på å selge klær eller møbler i
Norge, så er det mulig fordi arbeiderne som lager dette, får elendig
betalt. Når folk har råd til å kjøpe mobiltelefoner annahvert år
i Norge, så er det fordi det er små afrikanske barn som graver fram
koltan og andre mineraler som brukes i telefonene, fra livsfarlige
gruver i Kongo.

Imperialisme er systemet som gjør at noen få sterke stater og
selskaper, kriger om makt og markeder. De bruker andre land som arena
for sine proxy-kriger. Som når USA og Russland, Saudi Arabia og Iran,
rivaliserer i brutale kriger i Syria og Jemen. Imperialisme må føre
til krig, fordi alle markedene og alle landområdene er delt mellom
stormaktene. For å vokse må de ta andeler fra andre. Og det
kapitalistiske systemet er avhengig av vekst. Krig er derfor en
nødvendig følge av imperialisme – akkurat som okkupasjon og
kolonialisme er det.

Imperialismen er den største fienden til flertallet av verdens
kvinner. Den er trusselen mot deres liv, mot deres helse, mot
miljøet, mot sikkerhet og alt annet som er viktig for folk.
Imperialismen er det eneste som står i veien for å løse alle de
viktigste problemene i samfunnet. Og den norske staten og kapitalen er
imperialistisk. De tjener enorme profitter på ressurser i land som
Angola, Nepal og Chile. De bombet Libya og deltar i NATO-okkupasjonen
av Afghanistan.

På bakgrunn av dette reiser vi kampen mot imperialismen som hovedsak
på 8. mars.

Hva er proletær feminisme?

Vi maoister ser at dagens mannsmakt, patriarkatet, er en del av den
imperialistiske kapitalismen. Dette systemet har tatt opp i seg
mannsmakta fra tidligere tider og gjort den til en del av seg sjøl.
Dette er et integrert system i dag, og ikke adskilte parallelle
systemer.

Motsigelsen mellom kvinner og menn er ikke den grunnleggende
motsigelsen i den imperialistiske kapitalismen. Den grunnleggende
motsigelsen i dette systemet finner vi i systemets økonomiske basis,
i motsigelsen mellom samfunnsmessig produksjon og kapitalistisk
tilegnelse. Denne motsigelsen i basis uttrykkes i klassekampen mellom
borgerskap og proletariat. Skal hele dette systemet avskaffes må
klassekampen føres til ende ved at proletariatet tar makta og
avskaffer klassene for alltid. Det vil si at patriarkatet ikke kan
avskaffes – uten at proletariatet gjør revolusjon og skaper
kommunisme.

Alle mennesker deles i klasser. Det gjelder også kvinner. Og i dette
systemet er klasse viktigere enn kjønn. En fattig arbeiderkvinne
lever et helt annet liv enn en rik borgerlig kvinne. Derfor finnes det
forskjellige retninger i feminismen, og de som dominerer er i dag
borgerlige og småborgerlige retninger.

Disse fremmer forskjellige feilaktige forestillinger, for eksempel:

* å se motsigelsen mellom menn og kvinner som den grunnleggende
motsigelsen,
* å se alle menn som alle kvinners fiender,
* å forklare kvinneundertrykking med biologiske forskjeller, ikke
med produksjon og politikk,
* å forklare kvinneundertrykking med kultur, og tro den kan
avskaffes med kulturkamp aleine,
* i forlengelse av dette, for lite eller ikke noe fokus på økonomi
og politikk,
* kun fokus på lover og formell juridisk likestilling,
* sekterisk separatisme fra massene og fra menn og forsøk på å
bygge små idealsamfunn,
* reformisme og pasifisme, være mot disiplin, militans, revolusjon
og kamp,
* imperialisme og rasisme, være for NATO, sjåvinister mot muslimer,
for kvinnelige soldater.

Mot dette må proletær feminisme bety:

* å rette angrepene først og fremst mot staten og borgerskapet,
* å sekundært rette angrepene mot spesielt reaksjonære grupper,
som fascister,
* å fokusere på saker som angår massene av kvinner, først og
fremst proletære kvinner,
* å ikke fokusere først og fremst på saker som først og fremst
angår hvite, velstående og høyt utdanna kvinner,
* å se at for massene av kvinner er tunge og dårlig betalte jobber,
barnevelferd, skjønnhetstyranni og vold mot kvinner eksempler på
viktige saker,
* å se at kvotering til bedriftsstyrer og skattefradrag for hushjelp
er saker for borgerskapets kvinner som ikke har noe positivt å si for
proletære kvinner,
* å se at ikke alle krav om «likestilling» er riktige krav, for
eksempel er det et svik mot verdens fattigste folk å støtte
militærets rekruttering av kvinner til imperialistisk krig,
* å utvikle radikale og militante metoder i kvinnekampen som
utfordrer mannsjåvinismens framstilling av kvinner som passive og
fredelige,
* for folkelig massekamp, i stedet for isolasjon i «perfekte»
smågrupper med fokus på selvutvikling og overdrevent fokus på
intern kultur,
* å dyrke disiplin, militans og kamp, som ledd i strategien for
langvarig folkekrig for kommunismen,
* fokus på produksjon og politikk betyr ikke at man ikke kjemper om
kultur, for eksempel vil vi bekjempe skjønnhetstyranni, kroppshysteri
og pornokultur som er svært håndfaste uttrykk for undertrykking av
kvinner,
* å bruke marxismen-leninismen-maoismen (MLM) i alt vårt arbeid, å
bruke masselinja, demokratisk sentralisme og våre andre
arbeidsmetoder også i denne kampen, fordi bare den kommunistiske
kampen kan knuse patriarkatet og kapitalismen.

Avslutningsvis vil jeg si noe mer om militans og disiplin. Særlig i
et patriarkat, der menns vold mot kvinner er et enormt problem og der
systemet fremmer forestillinger om svake kvinner og dominante menn, er
det viktig at kvinner organiserer seg militant og disiplinert. Å
overlate fysisk arbeid, idrett eller militant organisering til menn,
er å tilpasse seg til patriarkatet og gjør kvinner sårbare. Som
motsetning ser vi at i folkekrigene i Peru, Filippinene og India,
frigjør kvinner seg gjennom den revolusjonære krigen. Der kvinner
organiseres som soldater, marsjerer kvinnefrigjøringen fram der de
røde kvinnene marsjerer.

I løpet av den neste måneden starter vi opp en studiegruppe i
proletær feminisme. Vi ønsker nye folk velkommen med i denne og
håper dere vil organisere dere sammen med oss.

Rød front!

Tjen Folket
13.03.18

Rød 8. mars 2018 mot imperialisme og patriarkat

Tjen Folket markerte arbeiderkvinnenes internasjonale kampdag landet
over, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør, under parolen «Knus
imperialismen - for kvinnefrigjøring og kommunisme».

I forberedelsene av dagen har det blitt mobilisert sterkt over hele
landet, det har blitt holdt Rødt Forum om kvinnekamp, klistra opp
plakater, delt ut løpesedler, malt bannere, i tillegg har det blitt
laga mat og holdt åpent møte med appeller, musikk og kultur i
forbindelse med etterarrangement.

Les hele artikkelen her...

Tjen Folket
09.03.18

Rød 8. mars 2018 mot imperialisme og patriarkat

Tjen Folket markerte arbeiderkvinnenes internasjonale kampdag landet
over, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør, under parolen «Knus
imperialismen - for kvinnefrigjøring og kommunisme».

I forberedelsene av dagen har det blitt mobilisert sterkt over hele
landet, det har blitt holdt Rødt Forum om kvinnekamp, klistra opp
plakater, delt ut løpesedler, malt bannere, i tillegg har det blitt
laga mat og holdt åpent møte med appeller, musikk og kultur i
forbindelse med etterarrangement.

Les hele artikkelen her... (
https://tjen-folket.no/Sentralt/view/12668 )

Tjen Folket
09.03.18

© 2018   Tjen Folket – kommunistisk forbund

_____________________________
Meld ut / Oppdater e-postadresse: http://ymlp40.com/ugbeuwsjgsgmubegmwswggembqh
Powered by YourMailingListProvider

-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://lists.copyleft.no/pipermail/saih-promo2002/attachments/20180412/9ff1814f/attachment-0001.html>


More information about the Saih-promo2002 mailing list