[Tr.h.] Sosialistisk Forum

ljoeja ljoeja at online.no
Sun Mar 31 12:44:56 CEST 2002

Kjære venner og interesserte

Trondheim 28. mars 2002

For første gang i den nye anti-kapitalistiske bevegelsens historie, har det
deltatt millioner i en og samme demonstrasjon mot nyliberalismen. Denne
Demonstrasjonen fant sted forrige lørdag i Roma i Italia ,og var rettet mot
Silvio Berlusconis forsøk på å ”reformere” lover som beskytter arbeiderne. Uka
før gikk som kjent 500.000 mennesker i demonstrasjonstog mot nyliberalismen i
Barcelona i Spania. ”The spirit of Seattle ” har til de grader utviklet seg,
til tross for spådommer om en rask død. I Italia må man faktisk tilbake til
året 1952 for å finne en tilsvarende stor demonstrasjon, ATTAC vokser både
nasjonalt og internasjonalt, og viljen blant mange om å forandre verden stiger
på alle kontinenter.

Det andre bildet er at høyrepartier er i frammarsj, og at sosialdemokratiet
ligger fullstendig flat for nyliberalismen. I flere europeiske land, deriblant
Norge, planlegger høyresida og arbeidsgiverne en offensiv mot fagbevegelsen.
De har allerede forsøkt seg, men ikke i den målestokk som de ønsker. Den
globale kapitalismens behov for å strømlinjeforme samfunnet vil bli de neste
årenes store utfordringer. Om de klarer det avhenger av vår kampevne og moral,
og av våre analyser.

Det tredje bilde er at høyrepartiene ikke øker sin oppslutning på grunn av
tradisjonelle høyreargumenter. Billigere barnehageplasser ga både SV og FRP
ett løft på meningsmålingene nå nylig. Det at majoriteten av FRP-velgere også
er for sosial utjevning underbygger også en slik forståelse. Det finnes altså
ikke en entydig høyrebølge i samfunnet vårt, men et nokså schizofrent forhold
mellom parlamentarisk stemning og stemningen på andre arenaer. Dette
misforholdet er et interessant faktum som bevegelsen må studere nøye.

På et seminar i Trondheim som jeg nylig deltok på sa professor i historie,
Knut Kjelstadli, at vi i dag står inne i en av den moderne historiens
viktigste epoker. Dette er undertegnede enig i. Vi kan se at det på begge
sider av aksen mobiliseres stadig kraftigere. Men hvordan skal vi for eksempel
oversette ATTACs slagord om ”En bedre verden er mulig” til politikk som med
kraft slår tilbake nyliberalismen? Denne koblingen mellom visjonen og
motstanden blir etter min mening hele poenget med sosialistisk politikk
framover. Derfor får du dette brevet.

Jeg inviterer alle venner og interesserte til å samle seg i ett sosialistisk
forum der vi sammen analyserer, lager strategier og intervenerer kampen om
samfunnet. I første omgang ønsker jeg tilbakemeldinger fra folk som vil
samarbeide om et slikt prosjekt, hjelpe til med å unnfange ideen som jeg vet
mange tenker hver dag.

Med vennlig hilsen
Jan Roger Ljønes

Kristian Feldts gt 9b